Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Bravo, tineri orădeni!

Campania de dezvoltare a spiritului civic

Bravo, tineri orădeni!

Timp de aproape două luni acesta a fost sloganul auzit în mai multe instituții de învățământ orădene, care au ales să participe la campania de dezvoltare a spiritului civic în rândul comunității locale.

            Într-o societate din ce în ce mai egoistă și egocentrică, de cele mai multe ori se căută folosul propriu în toate, ceea ce dăunează extrem de mult bunei funcționări a comunității. Actele de bună-cuviință parcă sunt din ce în ce mai rare, spiritul civic devenind astfel un obiectiv stringent în acest nou context social. Spiritul civic este o calitate pe care noi, educatorii, formatorii, părinții trebuie să o cultivăm în rândul tinerei generații. Se spune că pentru omul cu inimă bună spiritul civic este o calitate pe care o are fără să știe. Chiar și așa, o inimă bună se formează, spiritul civic se învață, se dezvoltă prin modele și practici sănătoase (în trafic, în mijloacele de transport, în spațiile publice etc.).
Spiritul civic se conturează prin educație, prin transmiterea unor valori și principii sănătoase care ajută la buna funcționare a comunității. În acest demers familia, școala, dar și comunitatea în sine devin responsabile cu dezvoltarea spiritului civic încă de la vârste foarte fragede. Comportamentele dăunătoare vieții sociale în general și comunității în special sunt generate de gânduri precum: „Omul bun/corect este fraier!” „Oamenii de treabă sunt slabi!” „Dacă altul nu face/respectă regulile, nu sunt prost să fac chiar eu asta!” Acest tip de mindset trebuie combătut, lucru care se poate realiza doar prin puterea exemplului oferit de spiritul civic. Spiritul civic nu este o trăsătură pe care trebuie să o aibă doar unii, iar ceilalți să se lipsească de el.
Cu cât mai multe persoane manifestă spirit civic, cu atât sentimentul de apartenență la o comunitate de încredere este mai puternic. cinci instituții școlare cu nouă echipe de elevi liceeni s-au înscris în campanie, transformându-se pe parcursul celor două luni în promotori ai spiritului civic. Cele cinci școli sunt: Colegiul Tehnic ,,7Traian Vuia" Oradea, Liceul Teologic Penticostal „Betel”, Liceul Teologic Baptist „Emanuel”, Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu” și Colegiul Economic „Partenie Cosma” Oradea. Echipele de elevi au avut trei sarcini importante: (1) observarea comportamentului uman și a atitudinilor manifestate față de cei ce ne înconjoară pe stradă, în trafic, în mijloacele de transport, în zonele de domiciliu sau în spațiile de recreere;  (2) realizarea unor reel-uri formativ-educative prin care s-a urmărit sensibilizarea comunității asupra combaterii comportamentelor dăunătoare; și (3) organizarea unei patrule civice în mijlocul comunității, prin care s-a exemplificat importanța spiritului civic în bunăstarea unei comunități (sub egida: „Fă ce stă în puterea ta pentru a ne fi mai bine tuturor!”).
Campania se încheie în data de 11 iunie, la ora 14.00 în cadrul unui eveniment festiv la Cinema Palace, unde echipele de promotori, prin speakerii lor, vor prezenta observațiile și contribuțiile avute pe parcursul întregii campanii.
Bravo, tineri orădeni!
O campanie inițiată de Drugaș` Club, în parteneriat cu VeDem Just, Inspectoratul Școlar Judențean Bihor și Auto Goldiș.
psiholog Ioana Drugaș

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:31:17 Ora standard a Europei de Est