Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Președintele Academiei Române, acad. prof. univ. dr. Ioan-Aurel Pop, va conferenția la Universitatea din Oradea, cu ocazia aniversării a 15 ani de existență a Centrului de Studii Interdisciplinare

Vineri, 21 iunie 2024,

Președintele Academiei Române, acad. prof. univ. dr. Ioan-Aurel Pop, va conferenția la Universitatea din Oradea, cu ocazia aniversării a 15 ani de existență a Centrului de Studii Interdisciplinare

O serie de manifestări științifice vor marca, în luna iunie, împlinirea a 15 ani de la înființarea Centrului de Studii Interdisciplinare al Universității din Oradea.

Vineri, 21 iunie 2024,
Președintele Academiei Române, acad. prof. univ. dr. Ioan-Aurel Pop, va conferenția la Universitatea din Oradea, cu ocazia aniversării a 15 ani de existență a Centrului de Studii Interdisciplinare
O serie de manifestări științifice vor marca, în luna iunie, împlinirea a 15 ani de la înființarea Centrului de Studii Interdisciplinare al Universității din Oradea.
Cel mai important dintre momentele celei de a XVI-a ediții a Conferinței Internaționale „Izvoarele istoriei și interpretările istoricilor" va fi conferința publică susținută de acad. prof. univ. dr. Ioan-Aurel Pop. Cu ocazia împlinirii a 200 de ani de la nașterea Crăișorului Munților, președintele Academiei Române va vorbi, în Aula Magna a Universității din Oradea, despre „Avram Iancu - vizionarul".
În aceeași zi va avea loc și inaugurarea sălii Sever Dumitrașcu, din incinta Centrului de Studii Interdisciplinare al Universității din Oradea.
Între 20 și 23 iunie 2024, cât timp vor dura lucrările Conferinței Internaționale „Izvoarele istoriei și interpretările istoricilor", specialiști ai acestui domeniu, din Albania, Italia, Polonia, Republica Moldova, Muntenegru, Ungaria și România vor aborda, în peste 50 de comunicări științifice, subiecte din cele mai variate, de la adevăr și neadevăr în istoria evului mediu, colaborare transfrontalieră România - Ungaria, înainte și după 1989, negocierile din 1921 privind uniunea dinastică dintre Regatul României și Regatul Ungariei, Mihail Sebastian și problema dublei identități, arhivele venețiene ca sursă documentară pentru istoria Transilvaniei, secolele XVI-XVII și multe altele.
Evenimentul științific este organizat de prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș, prorector al Universității din Oradea, cel care a înființat și a condus, începând din anul 2009, Centrul de Studii Interdisciplinare. „În cei 15 ani de activitate, Centrul de Studii Interdisciplinare s-a impus în cercetările de istoriografie românească prin noile direcții de cercetare promovate, consacrate problematicii frontierelor politice, etnice, confesionale din Vestul și Estul spațiului românesc, prin dialogul între științele de graniță, cu deosebire între istorie și filologie, promovând și analizând surse documentare noi și încurajând analiza comparatistă în scrisul istoriografic din România și Republica Moldova. Numeroasele lucrări ce au văzut lumina tiparului sub egida Centrului, de asemenea studiile și articolele publicate de membrii Centrului, precum și numeroasele manifestări științifice, dublate de publicarea volumelor cu lucrările prezentate la conferințele științifice, sunt o dovadă a strategiei și a implicării asumate de către membrii Centrului de Studii Interdisciplinare în dialogul fertil al cunoașterii trecutului prin lărgirea bazei documentare și prin apelul la metode noi de cercetare", spune prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș.
În cei 15 ani de activitate, Centrul de Studii Interdisciplinare al Universității din Oradea a organizat, împreună cu partenerii săi tradiționali, Universitatea  de  Stat  din  Moldova - Facultatea de  Istorie  și  Filosofie, Università degli Studi di Padova - Dipartimento di Studi Linguistici e Letterari, zeci de conferințe internaționale. Confirmarea valorii cercetărilor științifice desfășurate în cadrul Centrului de Studii Interdisciplinare a venit în anul 2013, de când Centrul funcționează sub egida Academiei Române.
Evenimentul științific este organizat cu sprijinul financiar al Universității din Oradea și al Muzeului Țării Crișurilor Oradea - Complex Muzeal și prin implicarea Asociației cultural-educative Educoolt și a Composesoratului Domănești. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:33:40 Ora standard a Europei de Est