Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Programul de mentorat FRENDS la Universitatea din Oradea, la final

Luni, 10 iunie,

Programul de mentorat FRENDS la Universitatea din Oradea, la final

Asociația de voluntariat FRENDS, filiala Oradea, în colaborare cu Facultatea de Informatică și Științe, au ajuns la finalul proiectului de mentorat științific desfășurat între lunile martie și iunie 2024 la Universitatea din Oradea. Festivitatea de premiere a celor mai buni participanți a avut loc luni, 10 iunie 2024, la Sala de conferințe a Bibliotecii Universității din Oradea.

Timp de patru luni, studenți de la patru specializări au luat parte la sesiuni de mentorat săptămânale, conduse de colegi de-ai lor de la aceeași facultate. Ei au aprofundat, împreună, noțiuni din materiile mai dificile și și-au dezvoltat abilități practice, inclusiv în vederea pregătirii pentru interviuri de angajare și pentru concursul de Titularizare la Matematică. Studenții mentori au fost: Maria Cărăban (Chimie), Patrick-Joshua Biro (Fizică Medicală), Gavriluț Adriana (Informatică) și Malvina Sacota (Matematică).
Cel care a coordonat acest proiect în cadrul Universității din Oradea este Patrick-Joshua Biro, el însuși membru FRENDS. „Am urmărit apropierea studenților din diferiți ani, pentru a descoperi împreună ce înseamnă știința și interacțiunea umană în viața unei comunități de tineri. Orele de mentorat nu au înlocuit nicidecum activitatea cadrelor didactice, ci au fost menite discuțiilor cu sens despre materiile studiate la cursuri, știință, prietenie...", explică masterandul Universității din Oradea.
În ciuda numărului modest de participanți, prima ediție a programului de mentorat FRENDS a fost un succes, consideră Patrick-Joshua Biro. „Toți participanții au reușit să devină mai buni, mai perseverenți și mai hotărâți în a aplica noțiunile învățate, pentru a se ajuta pe ei înșiși și pe ceilalți. Pentru tinerii voluntari și calitatea activităților noastre, asta a contat mai mult decât numărul de participanți", spune reprezentantul asociației FRENDS.
„Vreau să adresez mulțumiri speciale echipei de proiect FRENDS, cadrelor didactice care și-au manifestat deschiderea față de proiectul nostru și colegilor mentori și mentorați care au făcut o treabă îmbucurătoare, precum și mamei mele, pentru sprijinul oferit", transmite Patrick-Joshua Biro.
Premianții programului FRENDS, ediția 2024 sunt cadrele universitare: prof. univ. dr. Gabriela Elena BADEA - director Departament Chimie, lect. univ. dr. Monica Adina TODERAȘ - director Departament Fizică Medicală, conf. univ. dr. Sorin MUREȘAN - director Departament Matematică și Informatică și studenții: BIRO Patrick-Joshua - STUDENT, MENTOR (FEBT), Maria CĂRĂBAN - STUDENT, MENTOR (CSA), Adriana GAVRILUȚ - STUDENT, MENTOR (Informatică), Malvina SACOTA - STUDENT, MENTOR (SMF), Larisa BLIDAR - STUDENT, MENTORAT Matematică, Florina DUMITRAȘ - STUDENT, MENTORAT Matematică, Roberto-Adrian FĂT - STUDENT, MENTORAT Informatică, David-Iulian FLOREA - STUDENT, MENTORAT Fizică Medicală + Informatică, Daliana Andreea LUCACI - STUDENT, MENTORAT Chimie, Anamaria Alexandra STOICA - STUDENT, MENTORAT Fizică Medicală, SZABO Cristina - STUDENT MENTORAT Chimie, Beniamin Călin VEREȘ - STUDENT, MENTORAT Matematică. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:28 Ora standard a Europei de Est