Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Uite că Avram Iancu a avut dreptate! La 1918, am învins prin forța dreptului”

Președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop:

„Uite că Avram Iancu a avut dreptate! La 1918, am învins prin forța dreptului”

Centrul de Studii Interdisciplinare „Silviu Dragomir", al Universității din Oradea, a marcat 15 ani de existență prin conferința cu participare internațională „Izvoarele istoriei și interpretările istoricilor". Evenimentul a fost onorat de prezența președintelui Academiei Române, acad. prof. univ. dr. Ioan-Aurel Pop. Pentru a marca 200 de ani de la nașterea Crăișorului, în fața unei săli pline, oaspetele a vorbit despre „vizionarismul" lui Avram Iancu.

Evenimentul aniversar a fost deschis de prorectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș, totodată și director al Centrului de Studii Interdisciplinare, gazdă a evenimentului științific. Precizând că, în cei 15 ani de activitate, Centrul a organizat 39 de conferințe științifice, reușind performanța de a publica aproape toate comunicările prezentate cu aceste prilejuri, prorectorul nu a uitat să sublinieze „cât datorează Universitatea din Oradea, Centrul de Studii Interdisciplinare și istoricii orădeni distinsului lor invitat Ioan-Aurel Pop, Doctor Honoris Causa al universității noastre". Mai mult, prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș a remarcat că, de la înființarea sa, în anul 2009, Centrul de Studii Interdisciplinare „s-a bucurat de sprijinul constant și consecvent al domnului Ioan-Aurel Pop".
Transmițând salutul Academiei participanților la eveniment, președintele acesteia, Ioan-Aurel Pop, a observat că „românii au încredere în armată, biserică... și Academie. Dacă elita politică nu-i de treabă, poporul se îndreaptă spre elitele autentice". Vorbind despre relațiile Academiei Române și ale Centrului de Studii Interdisciplinare cu Universitatea de Stat a Republicii Moldova, Ioan-Aurel Pop a mai spus: „Cine știe cum vrea Dumnezeu să ne unească? Poate prin academicieni".
„Nu-mi pot imagina existența Centrului de Studii Interdisciplinare «Silviu Dragomir» fără aceste două personalități: Sorin Șipoș și Gabriel Moisa", a afirmat, cu emoție în glas, rectorul Universității de Stat a Republicii Moldova, prof. univ. dr. Igor Șarov. Universitarul de la Chișinău le-a și înmânat colegilor săi orădeni câte o diplomă „ce vine să onoreze frumoasa lor muncă și buna noastră colaborare".
La rândul său, prof. univ. dr. Dan Octavian Cepraga, de la Societatea de Studii Românești a Universității din Padova, un alt partener tradițional al Centrului de Studii Interdisciplinare, a mărturisit că relația sa cu Universitatea din Oradea „a fost importantă pentru parcursul meu științific și academic, o adevărată aventură intelectuală".
Decanul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, prof. univ. dr. habil. Gabriel Moisa, a promis că, în acest an, Centrul de Studii Interdisciplinare va mai organiza trei conferințe științifice, numărul acestora ajungând astfel la 40. „Probabil nu suntem normali", a spus decanul, adăugând că, de ceva timp încoace, încearcă să își explice mecanismele care au ținut, în toți acești ani, împreună: Oradea, Clujul, Padova și Chișinăul. „Calitatea umană, dublată de cea profesională, a condus la ceea ce sărbătorim noi astăzi, aici", a conchis prof. univ. dr. habil. Gabriel Moisa.
Moștenirea lui Avram Iancu
Vorbind despre vizionarismul lui Avram Iancu, academicianul Ioan-Aurel Pop a spus că lui îi datorăm „singurul program de țară pe care, noi românii, l-am dus vreodată până la capăt". Președintele Academiei Române a subliniat că, la vremea revoluției, „ideea de progres era ca fiecare popor să aibă statul lui, fiindcă experiența traiului comun, în imperii, se dovedise a fi jalnică. Avram Iancu și generația sa s-au ridicat ca să îndrepte acest rău. Au crezut în binele tuturor popoarelor și nu au cerut decât egalitatea românilor cu aceste popoare, libere și democratice. Planul lui Avram Iancu a rodit în viitor și a asigurat binele națiunii române". Istoricul Ioan-Aurel Pop a urmărit apoi firul evoluției intelectuale a Crăișorului, până la momentul în care acesta „a ajuns un intelectual, un om luminat, impregnat deja cu idei romantice timpurii (...) Un om care avea conștiință clară de român".
Academicianul Ioan-Aurel Pop a punctat cum Avram Iancu a început prin a crede în dreptul forței pentru ca, la sfârșitul vieții, să creadă în forța dreptului. În acest context, oaspetele Universității din Oradea a subliniat și că testamentul eroului pașoptist prevedea ca toate bunurile sale să fie folosite pentru înființarea unei „academii de drepturi, tare crezând că luptătorii cu arma legii vor putea scoate drepturile Națiunii mele". „Și uite, a spus Ioan-Aurel Pop, că Avram Iancu a avut dreptate. La 1918, am învins prin forța dreptului. (...) Avram Iancu a lăsat poporului său un program de aplicat pentru libertate. Libertate care avea să vină când Transilvania s-a unit cu țara", a încheiat, în ropote de aplauze, președintele Academiei Române.
În cadrul manifestărilor științifice dedicate celor 15 ani de activitate a Centrului de Studii Interdisciplinare „Silviu Dragomir", la sediul instituției, a fost inaugurată sala „ Profesor Sever Dumitrașcu", loc dedicat cercetării, care își propune să păstreze vie amintirea istoricului orădean.
Conferința „Izvoarele istoriei și interpretările istoricilor" continuă până în 23 iunie 2024.  Istorici din: Albania, Italia, Polonia, Republica Moldova, Muntenegru, Ungaria și România, prezentându-și comunicările științifice pe secțiuni. (B.C.)
Pe Facebook Ovidiu Moise Dan, puteți să-l ascultați vorbind la microfon pe Președintele Academiei Române, domnul academician Ioan-Aurel Pop... despre Avram Iancu, vizionarul...

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:33 Ora standard a Europei de Est