Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un proiect Erasmus+ ce aduce împreună opt universități de pe două continente

„CATCH_VR”

Un proiect Erasmus+ ce aduce împreună opt universități de pe două continente

Parteneri de la patru universități europene din: Irlanda, Bulgaria și România, susțin patru universități pakistaneze în scopul de a își dezvolta programe educaționale în domenii de top, precum realitatea virtuală și realitatea augmentată.

Timp de trei zile, între 27 și 29 iunie 2024, Universitatea din Oradea a fost gazda primei întâlniri din cadrul proiectului „CApacity building in TeaCHing of AR/VR - CATCH_VR". Proiectul, susținut de Comisia Europeană, își propune ca, pe durata a trei ani, să dezvolte o programă universitară pentru diplome de tipul Digital Twin Graduate Degree, la Universitatea de Inginerie și Tehnologie „MEHRAN", din provincia Sindh - Pakistan.
„Prin acest program, universitățile europene pun la dispoziția partenerilor pakistanezi cunoștințele necesare pentru a dezvolta studii de master în domeniile realității virtuale și al realității augmentate, cu perspectiva continuării cercetării la nivel de doctorat", explică prof. univ. dr. ing. habil. Radu-Cătălin Țarcă, de la Facultatea de Inginerie Managerială și Tehnologică (FIMT) a Universității din Oradea, membru în echipa proiectului „CATCH_VR".
La rândul său, prof. dr. emerit Bhawani Shankar Chowdhry, conducătorul delegației universitarilor pakistanezi, spune că proiectul este extrem de important pentru regiunea în care se află Universitatea MEHRAN. „Sunt peste 400 de mari întreprinderi doar în capitala provinciei, Karachi. Este o piață a muncii care cere aceste meserii, iar noi nu avem încă programele universitare necesare pentru a răspunde acestei cereri", spune universitarul pakistanez. Unul din obiectivele programului este acela de a „stopa plecarea specialiștilor din Pakistan spre țările occidentale și de a crea, în țară, o piață viabilă pentru industrii de tip 4.0, atât în domeniul academic, cât și în cel al afacerilor".
Parteneri în cadrul proiectului CATCH_VR sunt: universitățile irlandeze din Limerick și Cork, Universitatea Tehnică din Sofia, Universitatea din Oradea și universitățile tehnice: MEHRAN, GIK Institute, Peshawar și QUAID-E-AWAM din Pakistan. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:11 Ora standard a Europei de Est