Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

EU GREEN a adus împreună oamenii, ideile și tehnologiile viitorului

Întâlnire de lucru la Universitatea din Oradea,

EU GREEN a adus împreună oamenii, ideile și tehnologiile viitorului

Universitatea din Oradea, împreună cu patru universități partenere din consorțiul universitar EU GREEN: (Atlantic Technological University, Université D'Angers, Universidade de Evora, University of Gävle), a câștigat, prin competiție, în cadrul WP 3 Structuring research-based learning through Excellence Clusters, programul intensiv de studiu de tip Blended Intensive Programme (BIP) cu titlul Introduction to Mathematical and Computational Modelling for Sustainability, destinat studenților masteranzi și doctoranzi. Prima întâlnire de lucru a avut loc în perioada 6 mai -28 iunie 2024, la Universitatea din Oradea. La finalul programului, studenții primesc un Certificat de participare și şase credite transferabile ECTS.

Evenimentul de deschidere al întâlnirii de lucru avut loc în sala dedicată proiectului EU GREEN, în prezența unor reprezentanți ai Universității din Oradea: prorectorul MCC Sanda Monica Filip (managerul WP 3),  responsabilul științific al programului - Radu-Cătălin Țarcă (membru în PhD Council WP3) și Dan-Cătălin Noje (membru Task Force WP3).
Cursurile s-au desfășurat în laboratoarele și sălile de curs ale Școlii Doctorale, cu participarea a 15 cadre didactice și 39 de studenți, de la şapte universități partenere din cadrul consorțiului universitar EU GREEN: Atlantic Technological University, Université D'Angers, Universidade de Evora, University of Gävle, Universitá di Parma, Universitatea din Oradea și Wroclaw University of Environmental and Life Sciences.
În cadrul acestui eveniment științific a fost organizată și o întâlnire dedicată dezvoltării cooperării internaționale în domeniul cercetării, cu delegația internațională a proiectului Capacity Building in Teaching of AR/VR - CATCH_VR.
Programul a inclus o gamă variată de activități dedicate atât dobândirii de abilități științifice și tehnice, cât și relaționării interumane și respectiv de descoperire a valențelor multiculturale ale orașului Oradea. Evenimentul a fost organizat de Universitatea din Oradea,  echipa administrativă fiind compusă din: responsabilul științific al programului - Radu-Cătălin Țarcă - Universitatea din Oradea; responsabil administrativ: Dan-Cătălin Noje - Universitatea din Oradea; personal administrativ: Dana Vasiloaica - Atlantic Technological University.
Lectorii au fost cadre didactice și cercetători de la cinci universități partenere din cadrul consorțiului universitar EU GREEN: Atlantic Technological University, Université D'Angers, Universidade de Evora, University of Gävle și Universitatea din Oradea: Marion McAfee - Atlantic Technological University; Eoghan Furey - Atlantic Technological University; Leo Creedon - Atlantic Technological University; Ramen Ghosh - Atlantic Technological University; Eric Monfroy - Université D'Angers; Salvador Abreu - Universidade de Evora;Luis  Miguel Rato - Universidade de Evora; Teresa Gonçalves - Universidade de Evora; Miguel Barão - Universidade de Evora; João L. M. Pereira - Universidade de Evora; Mathias Cehlin - University of Gävle; Tiberiu Vesselenyi - Universitatea din Oradea.
Programul a inclus nouă module de studiu, după cum urmează: Module 1 - Overview of Modelling;
Module 2 - Differential equation based models; Module 3 - Numerical Methods for partial differential equations; Module 4 - Finite Dynamical systems - Markov Chains; Module 5 - Cellular automata/Agent-based models; Module 6 - Stochastic modelling, Monte Carlo methods; Module 7 - Introduction to Machine Learning Classification and Regression problems; Module 8 - Constraint Modeling and Constraint solving; Module 9 - Local Search and Metaheuristics.
Utilitatea interdisciplinară a tematicii prezentate poate fi constatată analizând varietatea domeniilor de studiu de la care provin studenții participanți și anume: Științe biomedicale; Protecția mediului; Inginerie; Informatică; Științele vieții.
În afara acestor activități ce țin de componenta științifică și educațională, a fost organizat un tur ghidat al orașului Oradea și un eveniment comun al studenților și lectorilor, sub forma unei seri de networking și relaționare.
„Evenimentul a fost un real succes!", a mai adăugat prof. univ. dr. Sanda Filip, managerul WP3.
Iată ce au spus oaspeții Universității din Oradea, la finalul evenimentului:
Mathias Chelin, University of Gävle, lector: „I just wanted to say a huge thanks to you and all your colleagues for the great work organizing the BIP course at your university. Your kindness and dedication made my stay in Oradea a very enjoyable and enriching experience.
Thanks for everything, and I hope to meet you again soon (in Oradea, Gävle, or somewhere else)!"
Marion McAfee - Atlantic Technological University, lector: „Dear all, Thanks to all of you for a great week in Oradea, it was a lot of fun! I think the students really enjoyed the course too and got a lot out of it. Special thanks to Dan and Radu for all of the work on the organisation and the admin, I know it was a lot. Thanks also to Tiberiu who made sure we did not go home without experiencing the best of Romanian hospitality! Really looking forward to working with all of you again."
Babak Ziaie, Atlantic Technological University, student: „I wanted to send this message to thank you for all your efforts during this BIP, it was really well organized, and also appreciate all your kindness and consideration. Hope we can meet again."
Nansak Nanshin, Atlantic Technological University, student: „Weldone for organising the event and all".

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:47 Ora standard a Europei de Est