Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O întâlnire organizată la sediul Centrului European pentru Tineret de la Budapesta

Marți,

O întâlnire organizată la sediul Centrului European pentru Tineret de la Budapesta

O parte dintre membrii Asociației pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea au participat marți, 9 iulie 2024, la o întâlnire organizată la sediul Centrului European pentru Tineret de la Budapesta, structură în cadrul Consiliului Europei.

Scopul acestei întâlniri a fost reprezentat de familiarizarea elevilor și profesorilor din România cu politicile actuale pentru tineret promovate la nivel european, precum și cu mecanismele de implementare ale acestora în diferitele țări europene. La prezenta întâlnire au participat un număr de 16 profesori și elevi din Oradea și Aleșd (județul Bihor) care au avut posibilitatea să facă un valoros schimb de experiență cu reprezentanții Centrului - Sulkhani Chargeishvili și Szabo Eva. Pentru început, reprezentanții gazdelor au prezentat istoricul Consiliului Europei și al structurilor aflate în componența acestuia, cu accent pe centrele europene de tineret din Strasbourg și Budapesta. Au fost analizate apoi politicile europene pentru tineret existente în momentul actual, precum și rolul lor în contextul educării noilor generații. De asemenea, au fost inventariate principalele instrumente prin care sunt implementate aceste politici, respectiv modul în care ele pot fi accesate gratuit de către toți cei interesați. În continuare, a fost descris modul de organizare și funcționare al Centrului din Budapesta, subliniindu-se faptul că activitățile implementate aici urmăresc promovarea drepturilor omului, participarea democratică și cetățenia activă. A fost prezentat modul de organizare al activităților de formare care pot fi susținute la Centrul European pentru Tineret din Budapesta, punctându-se faptul că beneficiarii direcți ai acestora sunt tinerii cu vârsta cronologică cuprinsă între 18 și 30 de ani, fiind preferați liderii unor organizații de tineret sau persoane care pot „multiplica" informațiile dobândite. În fine, participanții la întâlnirea de la Budapesta au avut posibilitatea să facă un tur ghidat al clădirii Centrului European de Tineret, prilej cu care au fost vizitate sălile de conferință, spațiile de cazare sau cele destinate servirii mesei. La finalul întâlnirii, toți participanții și-au exprimat încântarea de a fi luat parte la un asemenea eveniment de ținută academică și au promis că vor disemina cele învățate în activitatea didactică zilnică și că îi vor încuraja pe elevii / studenții lor să se implice în programele care le sunt adresate.
Prof. univ. dr. Valentin Blandul

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 06:35:15 Ora standard a Europei de Est