Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școala de vară cu tema „Tendințe și orientări moderne în pedagogia contemporană din perspectivă non-formală. Comunicare și Resurse Educaționale Deschise”

„TopFormalis” la Oraviţa

Școala de vară cu tema „Tendințe și orientări moderne în pedagogia contemporană din perspectivă non-formală. Comunicare și Resurse Educaționale Deschise”

Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea și partenerii săi au organizat în perioada 27-31 iulie 2024 la Oravița, județul Caraș-Severin, Școala de vară cu tema „Tendințe și orientări moderne în pedagogia contemporană din perspectivă non-formală. Comunicare și Resurse Educaționale Deschise".

Scopul programului a fost reprezentat de optimizarea nivelului de pregătire a resurselor umane din învățământ prin implicarea profesorilor în activităţi de formare şi dezvoltare profesională continuă prin strategii didactice non-formale. La eveniment au participat 17 cadre didactice și  elevi din județele Bihor, Bistrița-Năsăud, Caraș-Severin și Suceava.
Curriculum-ul evenimentului a cuprins:
 Festivitatea de deschidere;
 Abordări interculturale în zona transfrontalieră în context european (vizitarea malului sârbesc al Dunării);
Tradițional, modern și postmodern în societatea contemporană (vizită de studiu în orașul Oravița) și împrejurimi;
Simpozionul național cu tema „Comunicare și Resurse Educaționale Deschise în context non-formal" (evaluarea Programului de formare profesională cu același nume implementat împreună cu Casa Corpului Didactic Gorj). Evenimentul a fost organizat atât on-line, cât și on-site;
Promovarea educației non-formale prin valori autentice românești Vizitarea zonei Anina din județul Caraș-Severin);
Evaluare finală;
Festivitatea de închidere.
Școala de vară a fost organizată sub forma unei extensii a Programului de formare profesională continuă „Comunicare și Resurse Educaționale Deschise în contexte non-formale" inclus în Oferta educațională a Casei Corpului Didactic Gorj avizată de Ministerul Educației, având un total de 24 de ore de formare. Finalitatea acestui program a fost reprezentată de redactarea unui volum cu titlul „Formal și non-formal în Științele Educației" care conține rezumatele celor mai interesante RED pe care cursanții își propun să le folosească în instruirea elevilor lor, inspirați fiind de temele dezbătute la cursuri.
La finalul celor cinci zile de curs, toți participanții și-au declarat satisfacția de a fi participat la activitățile propuse, precum și disponibilitatea de a aplica cele învățate în munca cu elevii lor, principalii beneficiari ai întregului program de formare profesională continuă.
Prof. univ. dr. Valentin Blandul

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 06:35:13 Ora standard a Europei de Est