Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pierdem anual 1000 de elevi din sistemul educational!

Prefectul Dumitru Țiplea trage un semnal de alarmă asupra situației școlare de la nivelul județului Bihor:

Pierdem anual 1000 de elevi din sistemul educational!

Prefectul Dumitru Țiplea a convocat miercuri, 14 august 2024, împreună cu inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, prof. dr. Horea Abrudan, o întâlnire de lucru pentru a identifica soluții de îmbunătățire a rezultatelor școlare la nivelul județului Bihor. La ședință au participat directori de școli și primari din 10 unități administrativ-teritoriale din Bihor cu cele mai slabe rezultate la Evaluarea Națională.

În deschiderea întâlnirii, prefectul Dumitru Țiplea a punctat cu cifre principalele problemele identificate la nivelul județului, în urma unei analize care a corelat activitatea unităților de învățământ cu rezultatele obținute de elevi în cadrul Evaluării Naționale. Astfel, prefectul a atras atenția asupra ratei de participare de doar 89,15% a elevilor bihoreni la Evaluarea Națională, sub media națională de 95,3%, asupra ratei de promovabilitate scăzute, de 74,5%, la examenul de Evaluare Națională, precum și asupra diferențelor majore între media școlară obținută la finalul gimnaziului (note între 7-9) și rezultatele slabe din cadrul Evaluării Naționale (note între 1-3).
Situațiile menționate au fost identificate preponderent în cadrul comunităților sărace, precum și a celor rome, în cazul cărora soluția trebuie să fie integrarea rapidă în societate. Prefectul a mai menționat faptul că Bihorul este singurul județ din țară în care există două instituții care vizează pregătirea cadrelor didactice, Casa Corpului Didactic și Centrul pentru Formarea Continuă în Limba Maghiară, existând toate premisele pentru a crește performanțele elevilor bihoreni. În acest sens a invitat pe cei prezenți să aducă în atenția Inspectoratului Școlar Județean  Bihor soluții de îmbunătățire a performanțelor școlare la nivel local.
Inspectorul școlar general, prof. dr. Horea Abrudan, a continuat cu o analiză punctuală a fiecărui UAT prezent, subliniind faptul că directorii unităților de învățământ au obligația morală și legală de a oferi un act educațional de calitate. Inspectorul general Horea Abrudan a precizat că va demara inspecții în teren, pentru a constata și remedia aceste deficiențe.
„Copiii sunt viitorul nostru și al acestui județ. Doresc soluții concrete și orientate spre rezultate imediate pentru a remedia această situație. Pierdem anual cca 1000 de copii din sistemul educațional, care nu înseamnă doar o dramă personală pentru familiile acestora, ci și pentru economia Bihorului. Trebuie să lucrăm împreună pentru a aduce județul în top și la acest capitol", a precizat prefectul Dumitru Țiplea.
Cancelaria Prefectului 
Județul Bihor

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:18:54 Ora standard a Europei de Est