Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cultura organizațională prin proiecte Erasmus Plus

Diseminare mobilitate în Polonia

Cultura organizațională prin proiecte Erasmus Plus

În cadrul Acreditării Erasmus + a Colegiului Național Iosif Vulcan, Oradea, cod : 2021-1-RO01-KA120-SCH-000044007; Project code: 2023-1-RO01-KA121-SCH-000131703; Mobility ID: 31703-MOB-0004, în anul școlar 2023 - 2024, profesor Neșiu Sânziana și profesor Sabău Carmen au participat la o mobilitate de tip Job Shadowing, în Polonia, la Liceum Ogólnokształcące im. I. J. Paderewskiego, din Bydgoszcz, oraș capitală culturală a Poloniei.

Prin programele Erasmus + o gamă largă de activități sunt sprijinite pentru adulți: mobilitatea individuală, mobilitate de grup a cursanților adulți, observarea directă la locul de muncă  sau cursuri de dezvoltare profesională pentru personal, având experți invitați.
Prin definiție, mobilitatea de tip Job shadowing este: observarea directă la locul de muncă (participanții pot petrece o perioadă în cadrul unei organizații-gazdă), într-o altă țară, cu scopul de a învăța practici noi și de a aduna idei noi prin observare și interacțiune cu colegi, cu experți sau cu alți practicieni în timpul activității lor zilnice.
Astfel în urma unui concurs de selecție candidați, în baza unei invitații scrise din partea școlii gazdă..., prin completarea formularelor europene (Europass Mobility și a Learning Agreement), prin semnarea unui contract financiar, prin găsirea unui mijloc de transport GREEN (nepoluant), în baza discuțiilor cu colegi mentori Erasmus +, se alcătuiește programul pe ore / zile a mobilității. 
În cazul de față, mobilitatea celor două profesoare din Oradea a urmărit obiective europene precum schimburi interculturale, educație digitală, argumente pentru o viață sustenabilă, activități în aer liber (outdoor activity) sau să învățăm prin a face noi înșine, competențe cheie preluate din Anul European al competențelor.
Programul mobilității de tip Job shadowing s-a întins pe cinci zile și a cuprins observarea directă a unor ore (cursuri, discipline) precum Geografie, Matematică, Poloneză, Limba engleză, Limba germană, Istorie, Chimie, Biologie, sau Psihologie; dar și activități în natură, vizitarea orașului Bydgoszcz sau Torun (orașul natal al lui N. Copernicus).
În ultima zi de mobilitate au avut loc întîlniri succesive cu direcțiunea liceului, cu coordonatoarea programului Erasmus Plus, cu coordonatoarea programelor eTwinning, din discuții reieșind asemănările și deosebirile celor două sisteme de învățământ, polonez, respectiv  român, dar și o sesiune de feedback și reflecție asupra experiențelor educative poloneze.
            Dacă în primele două zile de mobilitate dnele prof Neșiu și Sabău au asistat la ore, începând cu a 3 zi de mobilitate prof. Neșiu a ținut trei ore de limba engleză succesiv pentru clasele a 9 - 10 - 11, vorbind despre orașul Art Nouveau, Oradea, pe baza prezentărilor PPT pregătite de elevii Alexia Ghiurău, Darius Martin și Rareș Jula, clasa a X-a C, grupa bilingv spaniolă a Colegiului Național Iosif Vulcan.
Pe tot parcursul mobilității, dnele prof. Neșiu și Sabău au observat avantajele catalogului online, predarea asistată de calculator, folosirea manualelor digitale cu acces la înregistrări audio - video sau la materialele auxiliare frecvent folosite în predare sau evaluare.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 20:48:40 Ora standard a Europei de Est