Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concurență serioasă - ofertă modestă la limba și literatura engleză

Joi, la centrele de concurs, repartizarea candidaților pe catedrele titularizabile

Concurență serioasă - ofertă modestă la limba și literatura engleză

Ieri (joi, 23 iulie 2009), la ora 11.00, sala festivă a Colegiului Național “Mihai Eminescu” din Oradea era plină de candidați în așteptarea repartizării celor admiși la examenul de titularizare, la limba și literatura engleză.

 Din nefericire, la această disciplină oferta de posturi (catedre) titularizabile a fost mult prea modestă (doar 23 de posturi) față de numărul candidaților admiși. Pe lista primilor 23 de candidați îndreptățiți a ocupa un astfel de post figurau candidați care au obținut printre cele mai mari note din concurs: 10,10, 9.55, 9.50, 9.45, trei cu 9.40, câte doi cu 9.25 și 9.20, 9.15, iar cinci cu nota 9.00…, cel de-al 23-lea candidat obținuse 8.75.
 Posturile oferite au fost, însă, mult sub așteptările aspiranților englezi (la Sălacea, Cheriu, Curtuișeni, Sânnicolau de Munte, Cadea, Roșiori, Șimian, Tarcea, Dernișoara, Măgești, Bulz, Bogei (Teuteu), Derna, Budoi, Marghita (la Școala cu clasele I-VIII și Gr. Șc. Agricol “Horea”), Valea lui Mihai (la Gr. Șc. Agricol), Oradea (Lic. Teologic Romano-Catolic “Szent Laszlo”, Lic. Teologic Penticostal ”Betel” și Colegiul Tehnic “Mihai Viteazul”), Beiuș (Colegiul Tehnic “Ioan Ciordaș”), precum și 11 posturi (catedre) de engleză-franceză, la Cuzap (Popești), Cheț (Marghita), Holod, Olcea și Călacea (Olcea), Chijic (Copăcel), Gepiș (Lăzăreni), Þigăneștii de Criș (Brusturi), Þețchea și Hotar (Þețchea), precum și Lazuri de Beiuș.
 Gheața a fost spartă, în mod normal și firesc, de cele două englezoaice cu10, Ramona Hontilă și Mădălina Pop. Ramona, absolventă din 2008 (de loc din Bistrița), care anul trecut a fost suplinitoare la Lic. Teoretic “Onisifor Ghibu”, și-a ales postul de la C.T. “Mihai Viteazul” din Oradea, iar Mădălina, timp de patru ani suplinitoare la Colegiul Național “Emanuil Gojdu” din Oradea a optat pentru postul de la Gr. Șc. Agricol “Horea” din Marghita. La final, inspectorul de specialitate, dna prof. Delia Tarr Popa, a ținut să-i felicite pe toți candidații care au reușit să obțină un post de titular, urându-le succes în noul an școlar.
 La “Mihai Viteazul” și “Emanuil Gojdu”, candidați puțini!
La ora vizitei noastre (la ora 12.02), la sala festivă a Colegiului Tehnic “Mihai Viteazul”, tocmai se încheiase repartizarea candidaților admiși la religie. După pauză, urmau la repartiție institutorii și învățătorii în limba maghiară, cărora li se ofereau pentru titularizare doar 14 posturi…
 În sala profesorală a Colegiului Național “Emanuil Gojdu” era o liniște de-a dreptul enervantă, apăsătoare pentru candidații supărați din cauza modestei oferte de catedre titularizabile în învățământul special (psihopedagogie specială – un post, profesor-educator, două posturi, profesor psihopedagog – patru posturi). La matematică, deși erau 24 de posturi, s-au prezentat doar primii doi de pe listă (Sebastian și Katalin), pentru că doar ei au obținut nota de titularizare, pste 7.00. Informatica a oferit un singur post celor doi candidați îndreptățiți (Gheorghe și Sorina, cu 8.30 și 7.70)…
 Marea brambureală!
 Sâmbătă (25 iulie), la ora 9.00, urmează detașarea la cerere (și prin concurs), iar marea brambureală va începe luni, 27 iulie, cu continuare marți și miercuri, când se vor bate pentru o coajă de pâine suplinitorii… (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Concurență serioasă - ofertă modestă la limba și literatura engleză.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:40:58 Ora standard a Europei de Est