Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

DIGI4Care aduce Inteligența Artificială în spitalele orădene

Proiectul este derulat în cadrul Strategiei UE pentru regiunea Dunării

DIGI4Care aduce Inteligența Artificială în spitalele orădene

Cea de a doua reuniune a membrilor proiectului DIGI4Care are loc, în aceste zile, la Universitatea din Oradea. Denumit, pe larg: „DIGI4Care Transfigurarea traseelor pacienților prin inovare digitală în domeniul sănătății, în regiunea Dunării", proiectul este derulat în cadrul Strategiei UE pentru regiunea Dunării (Programul pentru Regiunea Dunării).

Universitatea din Oradea, mai precis Facultatea de Medicină și Farmacie, a făcut posibilă întâlnirea, în orașul de pe Crișul Repede, a peste 40 de reprezentanți ai unor universități, ONG-uri și unități medicale din opt țări dunărene. Numitorul comun al celor implicați în derularea proiectului DIGI4Care este angajamentul privind „testarea, validarea și integrarea strategică a soluțiilor digitate și a inteligenței artificiale în domeniul medical". De asemenea, „prin colaborare, schimb de cunoștințe și sporirea capacității de inovare, DIGI4Care își propune să reducă decalajul dintre statele membre, mai noi și mai vechi, ale Uniunii Europene, precum și dintre țările non-UE din Regiunea Dunării".
Derulat pe durata a 30 de luni, proiectul DIGI4Care beneficiază de un buget în valoare de 2,3 milioane de euro, având ca lider de proiect: Universitatea Semmelweis -Ungaria. Parteneri sunt douăsprezece organizații din opt țări: Slovacia, Republica Cehă, Ungaria, Austria, Bulgaria, Bosnia - Herțegovina, România, Ucraina.
Prof. univ. dr. habil. Jurcă Tunde, reprezentantul Universității din Oradea în cadrul proiectului DIGI4Care, spune că două spitale locale vor beneficia de implementarea unor programe pilot, cu ajutorul cărora 30-50 de pacienți vor fi monitorizați, timp de șase luni, prin intermediul celor mai moderne tehnologii digitale. „Se urmărește eficiența tratamentelor și durata perioadei de recuperare a acestor pacienți. În acest scop, pacienții vor beneficia de echipamente de monitorizare pe care le vor purta tot timpul, inele sau brățări conectate la un cloud informatic. Mai pot să vă spun că, în prelucrarea acestor date, se mizează foarte mult pe suportul Inteligenței Artificiale. Pentru că scopul declarat al proiectului este reducerea decalajului din domeniul sănătății pe planul tehnologiilor medicale, am realizat și o analiză locală a ceea ce înseamnă, în România, digitalizarea acestui domeniu".
Dr. Kovács Réka, de la Universitatea Semmelweis - Ungaria, este managerul general al proiectului DIGI4Care. „Cel mai important, cred eu, este faptul că, derulând acest proiect într-un spațiu geografic cu multe asemănări în ceea ce privește practica medicală, dar și cu decalaje, dacă privim spre utilizarea noilor tehnologii, avem ocazia ca, împărtășind partenerilor politicile noastre de bune practici, să reducem aceste decalaje, în folosul pacienților. Pentru aceasta ne interesează foarte mult: experiența, strategiile de implementare a tehnologiilor digitale în sistemul medical, cunoștințele legate de finanțarea acestor investiții moderne, forța de muncă implicată în gestionarea datelor, cum îi putem convinge pe angajații din sistem să devină ei înșiși parte a acestei schimbări... tot ceea ce poate servi la utilizarea pe scară mai largă a noilor tehnologii în domeniul medical. Pe scurt, aici la Oradea, analizăm starea de fapt și propunem procese prin intermediul cărora tehnologia digitală să ajungă în toate spitalele din toate țările noastre".
Afecțiunile vizate de proiectul DIGI4Care sunt: diabet, boli cardiovasculare, boala Alzheimer, demență și alte tulburări cognitive. Ca rezultat al proiectului este urmărită realizarea unui model de îngrijire integrată, cu suport digital și a unui plan de acțiune pentru implementarea acestui model.
Parteneri ai proiectului sunt: Semmelweis University, Gottsegen György National Cardiovascular Institute, Austrian National Public Health Institute, Ludwig Boltzmann Institute Digital Health and Patient Safety, Prague University of Economics and Business, ONG-ul Future Medical Leaders, Universitatea din Oradea, Hospital Consulting, Digital Health and Innovation Cluster Bulgaria, Kelvin Health Inc., International Family Medicine Clinic for Internally Displaced People, INTERFAMILY Clinic, Research And Technological Development Association in Health - Health RTD Cluster.
Voluntari din partea Asociației Studenților Farmaciști de la Facultatea de Medicină și Farmacie a Universității din Oradea s-au implicat nemijlocit în buna desfășurare a evenimentului. (B.C.)

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 17:51:32 Ora de vară a Europei de Est