Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

DIGI4Care aduce Inteligența Artificială în spitalele orădene

Proiectul este derulat în cadrul Strategiei UE pentru regiunea Dunării

DIGI4Care aduce Inteligența Artificială în spitalele orădene

Cea de a doua reuniune a membrilor proiectului DIGI4Care are loc, în aceste zile, la Universitatea din Oradea. Denumit, pe larg: „DIGI4Care Transfigurarea traseelor pacienților prin inovare digitală în domeniul sănătății, în regiunea Dunării", proiectul este derulat în cadrul Strategiei UE pentru regiunea Dunării (Programul pentru Regiunea Dunării).

Universitatea din Oradea, mai precis Facultatea de Medicină și Farmacie, a făcut posibilă întâlnirea, în orașul de pe Crișul Repede, a peste 40 de reprezentanți ai unor universități, ONG-uri și unități medicale din opt țări dunărene. Numitorul comun al celor implicați în derularea proiectului DIGI4Care este angajamentul privind „testarea, validarea și integrarea strategică a soluțiilor digitate și a inteligenței artificiale în domeniul medical". De asemenea, „prin colaborare, schimb de cunoștințe și sporirea capacității de inovare, DIGI4Care își propune să reducă decalajul dintre statele membre, mai noi și mai vechi, ale Uniunii Europene, precum și dintre țările non-UE din Regiunea Dunării".
Derulat pe durata a 30 de luni, proiectul DIGI4Care beneficiază de un buget în valoare de 2,3 milioane de euro, având ca lider de proiect: Universitatea Semmelweis -Ungaria. Parteneri sunt douăsprezece organizații din opt țări: Slovacia, Republica Cehă, Ungaria, Austria, Bulgaria, Bosnia - Herțegovina, România, Ucraina.
Prof. univ. dr. habil. Jurcă Tunde, reprezentantul Universității din Oradea în cadrul proiectului DIGI4Care, spune că două spitale locale vor beneficia de implementarea unor programe pilot, cu ajutorul cărora 30-50 de pacienți vor fi monitorizați, timp de șase luni, prin intermediul celor mai moderne tehnologii digitale. „Se urmărește eficiența tratamentelor și durata perioadei de recuperare a acestor pacienți. În acest scop, pacienții vor beneficia de echipamente de monitorizare pe care le vor purta tot timpul, inele sau brățări conectate la un cloud informatic. Mai pot să vă spun că, în prelucrarea acestor date, se mizează foarte mult pe suportul Inteligenței Artificiale. Pentru că scopul declarat al proiectului este reducerea decalajului din domeniul sănătății pe planul tehnologiilor medicale, am realizat și o analiză locală a ceea ce înseamnă, în România, digitalizarea acestui domeniu".
Dr. Kovács Réka, de la Universitatea Semmelweis - Ungaria, este managerul general al proiectului DIGI4Care. „Cel mai important, cred eu, este faptul că, derulând acest proiect într-un spațiu geografic cu multe asemănări în ceea ce privește practica medicală, dar și cu decalaje, dacă privim spre utilizarea noilor tehnologii, avem ocazia ca, împărtășind partenerilor politicile noastre de bune practici, să reducem aceste decalaje, în folosul pacienților. Pentru aceasta ne interesează foarte mult: experiența, strategiile de implementare a tehnologiilor digitale în sistemul medical, cunoștințele legate de finanțarea acestor investiții moderne, forța de muncă implicată în gestionarea datelor, cum îi putem convinge pe angajații din sistem să devină ei înșiși parte a acestei schimbări... tot ceea ce poate servi la utilizarea pe scară mai largă a noilor tehnologii în domeniul medical. Pe scurt, aici la Oradea, analizăm starea de fapt și propunem procese prin intermediul cărora tehnologia digitală să ajungă în toate spitalele din toate țările noastre".
Afecțiunile vizate de proiectul DIGI4Care sunt: diabet, boli cardiovasculare, boala Alzheimer, demență și alte tulburări cognitive. Ca rezultat al proiectului este urmărită realizarea unui model de îngrijire integrată, cu suport digital și a unui plan de acțiune pentru implementarea acestui model.
Parteneri ai proiectului sunt: Semmelweis University, Gottsegen György National Cardiovascular Institute, Austrian National Public Health Institute, Ludwig Boltzmann Institute Digital Health and Patient Safety, Prague University of Economics and Business, ONG-ul Future Medical Leaders, Universitatea din Oradea, Hospital Consulting, Digital Health and Innovation Cluster Bulgaria, Kelvin Health Inc., International Family Medicine Clinic for Internally Displaced People, INTERFAMILY Clinic, Research And Technological Development Association in Health - Health RTD Cluster.
Voluntari din partea Asociației Studenților Farmaciști de la Facultatea de Medicină și Farmacie a Universității din Oradea s-au implicat nemijlocit în buna desfășurare a evenimentului. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:48 Ora standard a Europei de Est