Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Experiențele Erasmus+ transformă viitorul elevilor de la Colegiul Național ,,Samuil Vulcan"

Următoarea mobilitate Erasmus+ VET va avea loc în Portugalia

Experiențele Erasmus+ transformă viitorul elevilor de la Colegiul Național ,,Samuil Vulcan"

Colegiul Național „Samuil Vulcan" din Beiuș continuă să fie un exemplu de succes în ceea ce privește participarea în programele Erasmus+, proiecte care deschid noi perspective educaționale și profesionale pentru elevi. Următoarea mobilitate Erasmus+ VET va avea loc în Portugalia, în perioada 27 octombrie - 10 noiembrie 2024, unde un nou grup de elevi din clasa a XI-a matematică-informatică, intensiv informatică, va beneficia de un stagiu de practică în domeniul IT, consolidându-și competențele într-un mediu profesional european.

Acumularea de experiență internațională în cadrul acestui program a devenit o constantă la „Samuil Vulcan", iar rezultatele sunt pe măsură: elevii se întorc transformați, cu noi abilități tehnice și cu o viziune mult mai clară asupra carierei pe care doresc să o urmeze. În 2024, un grup de 15 elevi din clasa a XI-a A, profil matematică-informatică, intensiv informatică, a participat la un stagiu de pregătire profesională în Granada, Spania, desfășurat în perioada 19 februarie - 3 martie. Ei au fost însoțiți de prof. Dorin-Mircea Rotar și prof. Ioan Popa-Bota, iar doamna director, prof. Mihaela Ilieș, a făcut o vizită de monitorizare.  Acest stagiu a făcut parte din proiectul Erasmus+ „GO4IT - Stagii de pregătire practică europeană în domeniul IT - oportunități pentru o carieră viitoare de succes", o inițiativă care a oferit elevilor acces la un mediu educațional și profesional unic.
Experiențele Erasmus+ aduc beneficii incontestabile atât din punct de vedere profesional, cât și personal. În timpul stagiului din Spania, elevii au avut ocazia să lucreze în cadrul companiei Andagrananet, unde și-au îmbunătățit abilitățile în HTML, SCSS și JavaScript, dezvoltând aplicații web și dobândind cunoștințe practice esențiale pentru viitoarele lor cariere. De asemenea, au învățat să colaboreze eficient în echipe și să își gestioneze timpul în mod productiv într-un mediu profesional. Munca lor a culminat cu prezentarea unor proiecte IT individuale, un moment important de validare a progresului lor, atât din partea colegilor, cât și a mentorilor.
,,Pot spune cu tărie că mobilitatea Erasmus+ GO4IT a fost una din cele mai frumoase experiențe din viața mea. Aproape fiecare zi a fost planificată în amănunt cu activități, stagiul bineînțeles, dar și cu timp liber. Astfel am putut învăța atât noțiuni noi din lumea digitală, cât și cultura spaniolă, lucru care mi-a îmbogățit cunoștințele" (David Hora).
,,Pentru mine experiența Erasmus+ a fost o experiență deosebită. M-a ajutat să îmi dezvolt abilitățile lingvistice și comunicative și mi-a dat ocazia să văd locuri minunate pe care nu le voi uita. Dacă ar fi să repet experiența, nu aș sta deloc pe gânduri" (Anania Fășie).
Echipa de coordonatori și profesori de la Colegiul Național „Samuil Vulcan" a sprijinit în permanență elevii, oferindu-le atât îndrumare profesională, cât și suport emoțional în cadrul acestor mobilități. „Aceste stagii Erasmus+ ne permit să le oferim elevilor o educație completă, bazată nu doar pe cunoștințe teoretice, ci și pe abilități practice, experiențe interculturale și dezvoltarea unor competențe esențiale pentru piața muncii europene," subliniază unul dintre profesorii implicați în proiect.
Dincolo de competențele tehnice acumulate, stagiile Erasmus+ sunt o adevărată lecție de viață. Elevii au avut parte de o imersiune culturală profundă, explorând orașele Granada și Malaga, vizitând obiective de referință, precum Alhambra sau fortăreața Alcazaba, și participând la activități sociale precum spectacole de flamenco și degustări de tapas. Aceste experiențe culturale au contribuit la formarea unei perspective mai largi asupra lumii și la înțelegerea diversității culturale.
„Învățând să ne adaptăm și să ne descurcăm într-un mediu străin, am devenit mai încrezători și mai pregătiți pentru provocările viitoare." preciza unul dintre participanți la finalul stagiului.  Întoarcerea la școală după mobilitate nu a fost doar o revenire la rutina școlară, ci o ocazie de a pune în practică ceea ce au învățat în timpul stagiului. Mulți dintre elevi și-au continuat proiectele IT începute în Spania și au aplicat noi metode și tehnici în cadrul orelor de curs, contribuind activ la succesul colegilor lor.
Pentru Colegiul Național „Samuil Vulcan", proiectele Erasmus+ nu sunt doar un mijloc de a aduce excelența în educație, ci și de a crea o comunitate de elevi pregătiți pentru un viitor globalizat. Mobilitatea planificată în Portugalia va aduce o nouă generație de elevi în fața provocărilor internaționale, consolidând totodată succesul programelor de mobilitate anterioare.

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 16:17:46 Ora standard a Europei de Est