Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Suplinirile ... victorii și înfrângeri

Zile de „coșmar”

Suplinirile ... victorii și înfrângeri

Luni (27 iulie 2009), dascălii ajunși la „mila” inspectorilor școlari au venit din nou, cu sutele, cu mâna întinsă pentru o bucată de pâine...

 Cei ce gestionează soarta învățământului bihorean de la nivelul Inspectoratului Școlar nu au mai lăsat să vină toamnă pentru a rezolva, ca până acum, pe ultima sută de metri, încadrarea suplinitorilor pe posturile și fracțiunile de catedră existente la nivelul județului.
 Ieri, la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea, era ca în „Valea plângerii”, unii ieșeau fericiți, dar cei mai mulți așteptau cu sufletul la gură să le vină rândul, regretând fiece post care zbura de sub nasul lor. Până să-nceapă suplinirile în cazul educatoarelor, victoriile și înfrângerile s-au împărțit în tabăra învățătorilor și institutorilor. 50 de posturi, care mai de care: trei la Oradea (mare minune!), la Aleșd, Valea lui Mihai, Hotar, Þețchea, Ghiorac, Căuașd, Chișlaz, Călacea, Bălnaca, Zece Hotare, Arpășel, Munteni și Lunca...
 Nicoleta și „Roxana” regretau postul de la Tășad, o investiție de suflet, un edificiu ridicat cu sacrificii care a strălucit, bucurând deopotrivă copiii, dascălii și părinții, iar de-acum, totul s-a năruit. De continuitate nu mai poate fi vorba. Oare de ce? Continuitate... da sau nu! Pentru unii, da, pentru alții ba! Unii se încăpățânează să facă naveta (chiar și cu două milioane) decât să se apropie de casă... și nu le pasă de nimeni. Primul pas greșit l-a făcut însă conducerea instituției care nu a gestionat corect situația din bătătură. Dar tot ministerul de resort e cel care a creat starea de fapt, aruncând peste bord, direct în Crișul cel Negru de la Tinca... cică un dascăl cu contract M.E.C.I., confundând Tinca, vezi Doamne, cu vreun cătun uitat de lume, unde nu vrea să calce picior de dascăl, iar ditamai ministerul se oferă să școlarizeze și să lege de glie un dascăl, bucuros de favoarea care i s-a făcut. Au nu știe ministerul că până și  beiușenii nu se lasă duși dintr-un asemenea cuibușor? Sau cineva a tras sforile politico-administrative?
 Din an în an, dintr-un loc în altul
 Laura Bede inspiră multă încredere, pune suflet și face o treabă bună, lasă loc de bună ziua și merge mai departe. De șapte ani e pe drumuri, de la o suplinire la alta, de la Cheț la Margine, de la Făncica la Sânlazăr, iar anul trecut la Popești. Ieri, a prins o continuitate și e tare fericită. În sfârșit, poate ajunge să prindă rădăcini. Monica Violeta Bogdan se consideră o norocoasă obținând continuitate la grădinița școlii gimnaziale din Aleșd. Daniela Pipa e colegă și prietenă cu Monica, și e la fel de bucuroasă, văzându-se cu sacii în căruță. Laura Drăgan e la Șauaeu, iar Petra Drimba, la Homorog. Sunt ca și mulțumite pentru că reușesc să lege ceva și să se bucure de investiția făcută anul trecut. Poate nu mulți știu că la sate, mai mult ca la oraș, dascălii cunosc și aplică legea „junglei”: Ajută-te singur! Laura Þinc a rămas la Sârbi, dar Mihaela Cioara nu a mai putut prinde Nojoridul, iar copiii (și părinții) pe care i-a vrăjit sunt în stare să părăsească grădinița și să o urmeze pe Mihaela, atât de mult au iubit-o!
 E trist să constați cum nu se mai potrivesc lucrurile... de parcă cineva (politica și politicienii) ar dori să ducă la sapă de lemn învățământul românesc. (Ovi DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Suplinirile ... victorii și înfrângeri.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:41:00 Ora standard a Europei de Est