Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Săptămâna Mondială a Spațiului Cosmic 2024 la Colegiul Național Samuil Vulcan Beiuş

În perioada 4-10 octombrie 2024, am marcat

Săptămâna Mondială a Spațiului Cosmic 2024 la Colegiul Național Samuil Vulcan Beiuş

În perioada 4-10 octombrie 2024, elevii și profesorii Colegiului Național Samuil Vulcan au marcat Săptămâna Mondială a Spațiului Cosmic, un eveniment internațional coordonat de Organizația Națiunilor Unite și World Space Week Association - WSWA, pentru a evidenția rolul crucial al tehnologiei spațiale în viața modernă.

Tema din acest an, „Spațiu și schimbări climatice", a fost o invitație de a explora modul în care explorarea spațiului contribuie la combaterea schimbărilor climatice și la gestionarea impactului acestora asupra Pământului​, așa cum este prezentată pe pagina oficială a activităților din întreaga lume - https://www.worldspaceweek.org.
            Elevii clasei a XI-a B, diriginte prof. Alina Popa,  au pregătit și prezentat materiale pe tema „Furtuni terestre, furtuni cosmice". Aceste prezentări au abordat fenomene precum furtunile geomagnetice, cauzate de interacțiunile dintre vântul solar și câmpul magnetic al Pământului. Elevii au explicat cum aceste furtuni pot afecta comunicațiile satelitare, rețelele de electricitate și navigația GPS.
            Prezentări și desene au realizat și elevii clasei a IX-a A, diriginte prof. Radu Boloș, în cadrul proiectului ,,Pământul și spațiul", prin care s-a dorit conștientizarea importanței utilizării pașnice a spațiului pentru binele umanității, punându-se accent pe inovațiile tehnologice care susțin protecția mediului​.
Luni, 7 octombrie, 50 de vulcaniști - elevii claselor a XI-a A și a IX-a B, însoțiți de profesorii Olimpia Copil, Claudia Buran și Marius Miheș, au participat la o experiență educativă inedită, petrecând o oră la Planetariul Facultății de Fizică din cadrul Universității de Vest din Timișoara.
Inaugurat în 1964, Planetariul UVT dispune, în prezent, de tehnologii moderne, inclusiv un proiector digital 4K instalat în 2024, care permite recrearea fidelă a cerului nocturn și simularea unor fenomene astronomice complexe.  Gazda vulcaniștilor a fost coordonatorul activității planetariului, fizicianul Florin Secoșan, un expert recunoscut în domeniul astrofizicii și promotor activ al educației astronomice în România, care a reușit să îi poarte printre stele într-o minunată lecție interdisciplinară.  
Elevii au fost fascinați, pentru mulți dintre ei fiind prima vizită la un planetariu:
 ,,Mi-a plăcut foarte mult să văd proiecțiile spectaculoase ale stelelor și constelațiilor. Atmosfera a fost foarte plăcută, iar explicațiile despre univers m-au captivat complet. Totuși, nu știam cât de multe informații interesante sunt despre planete și galaxiile îndepărtate. A fost o experiență educativă și uimitoare!" (Natalia - clasa a IX-a B).
,,Planetariul ne-a oferit un spectacol al cerului.  Am avut impresia că suntem într-o navă spațială ce se mișcă printre stele, planete, sateliți și meteoriți" (Antonia).
,,La planetariu am fost surprins de tehnologia avansată care a fost folosită pentru a ne arăta stelele și forma constelațiilor; am mai fost surprins de metodele prin care puteam vedea nu doar sistemul nostru solar, ci și galaxii, iar pe urmă tot spațiul (cunoscut până în acest moment). A fost o vizită plăcută și interesantă în care am putut descoperi multe informații" (Marian).
,,Am fost uimită. Apreciez profesionalismul domnului fizician Secoșan care ne-a condus cu măiestrie prin astronomie, astrofizică, istorie, mitologie, geografie, matematică, protecția mediului. Într-adevăr echipamentul scump permite această călătorie virtuală minunată, dar fără o prezentare atractivă cu personalitate, fără factorul uman, se pierde jumătate din ea. Mulțumim" (prof. Claudia B.).
La finalul prezentării a fost o simulare a ceea ce se poate întâmpla în 50 de ani dacă nu avem grijă de Terra noastră dragă. A urmat un moment de reflecție, o liniște totală... care a spus mai mult decât 20 de sloganuri de protecția mediului derulate în mass-media. Recomandăm tuturor celor care au posibilitatea să facă o vizită la planetarii, să se bucure de această experiență.

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 16:23:01 Ora standard a Europei de Est