Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cercetare științifică geografică de nivel doctoral la Universitatea din Oradea

În perioada 3-6 octombrie, s-a desfăşurat sesiunea anuală internațională de comunicări științifice a studenților doctoranzi

Cercetare științifică geografică de nivel doctoral la Universitatea din Oradea

Sub egida aniversării a 60 de ani de învățământ superior geografic la Universitatea din Oradea, Facultatea de Geografie, Turism și Sport, în parteneriat cu școlile doctorale de geografie de la Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava, Universitatea Ovidius din Constanța, Universitatea de Stat din Moldova, Universitatea din Gdansk, Universitatea din Novi Sad și Universitatea din Szeged, a organizat, în perioada 3-6 octombrie 2024, sesiunea anuală internațională de comunicări științifice a studenților doctoranzi.

Manifestarea științifică și activitățile de teren s-au desfășurat în stațiunea balneoclimatică Stâna de Vale, la baza didactică Gaudeamus a Universității din Oradea.
„Pe parcursul celor două zile de dezbateri, în program, doctoranzii geografi și îndrumătorii lor au propus peste 40 de teme de mare actualitate pentru societate: clima și fenomenele climatice periculoase, utilizarea sistemelor informatice geografice și a teledetecției în cercetarea geografică, migrația femeilor române în Italia sub semnul sacrificiului și al îmbătrânirii, cercetări aeroionometrice în stațiunile turistice, potențialul bioclimatic al unor stațiuni balneoclimatice din România, determinări topo-climatice și microclimatice în diferite areale, protecția și valorificarea patrimoniului turistic", spune decanul Facultății de Geografie, Turism și Sport, prof. univ. dr. Alexandru Ilieș.
Comitetul științific, prezidat de prof. univ. dr. Nicolae Josan, a fost format din conducători de doctorat și reprezentanți ai școlilor doctorale din universitățile partenere respectiv: Institutul de Geografie al Academiei Române din București, Universitatea „Valahia" din Târgoviște, Universitatea din București, Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea „Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, Universitatea din Craiova, Universitatea din Varșovia, Universitatea din Belgrad, Universitatea Kore din Enna și Universitatea Mediteraneeană din Regiunea Calabria.
„Pregătirea doctoranzilor se face în prezent de către șapte conducători de doctorat și de șase conferențiari universitari, în comisii de îndrumare, care își desfășoară activitatea în cadrul Școlii Doctorale de Geografie, Știința Sportului și Kinetoterapie, întemeiată în anul universitar 2001/2002 de către prof. univ. dr. Nicolae Josan, prof. univ. dr. Gheorghe Măhăra și prof. univ. dr. Gheorghe Neanu", a mai declarat prof. univ. dr. Alexandru Ilieș.
Comitetul de organizare a fost format din: asist. univ. dr. Tudor Caciora (Universitatea din Oradea), asist. univ. dr. Deac Anca (Universitatea din Oradea), lector univ. dr. Marius Stupariu (Universitatea din Oradea), dr. Dan Mircea Mihalea (A.B.A. Crișuri Oradea), dr. Mihaela Ungureanu (Agenția de Management al Destinației Bihor), masterand Maria Nicoleta Maxim (Universitatea din Oradea), studenții: Roxana Marușca, Daria Măduța, Paul Todoca (Universitatea din Oradea) și prof. univ. dr. Ovidiu Gaceu (Universitatea din Oradea). (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:35:46 Ora standard a Europei de Est