Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școala de Valori... pentru copii valoroși!

Totul pentru a-i responsabiliza mai mult!

Școala de Valori... pentru copii valoroși!

Cine a spus că ești prea mic pentru a ști și cunoaște multe lucruri despre bani, bănci, carduri de debit/ credit, cheltuieli, responsabilități, într-o sintagmă- Educație financiară?

Este o altă provocare pentru copiii clasei a IV-a D, de la Școala Gimnazială „Oltea Doamna" din Oradea, la care aceștia au răspuns afirmativ, un nou „obstacol", pe care aceștia l-au trecut cu brio.
S-au înscris pe listă și au așteptat nerăbdători întâlnirea pe Teams cu trainerii specializați pe această temă de la București și Timișoara, cu care au intrat on-line. Totul s-a dovedit a fi o lecție super interactivă la care au fost co parteneri în procesul de însușire și sistematizare de cunoștințe privind educația financiară. Au colaborat la stabilirea unui buget, în cazul lor de 8.000 de lei, al unei familii cu doi membri salariați, au avut de împărțit și distribuit banii pe cheltuielile lunare ale familiei, de la îmbrăcăminte/ mâncare, la asigurări de sănătate și concedii. Și-au dat seama cât e de greu să ai o ordine a priorităților când posibilitățile financiare sunt limitate și trebuie să ții cont de atâția factori... La final au desenat pușculițe de economii, iar imaginația și creativitatea lor debordantă ne-a surprins din nou în mod plăcut. Au concluzionat că vor fi mult mai atenți atunci când merg, pe viitor cu părinții la cumpărături și nu-și vor mai umple coșul cu atâtea lucruri neesențiale sau în exces.
Punct ochit, punct lovit! O nouă provocare pentru ei va fi un experiment de a se gospodări cu o anumită sumă mai mică de bani, de a economisi fiecare leu primit rest la cumpărături, totul pentru a-i responsabiliza mai mult!
Prof. Cristiana Vidican

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:18:48 Ora standard a Europei de Est