Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Grădinița Nr. 56 din Oradea a găzduit cea de-a doua mobilitate din cadrul proiectului Erasmus+, ,,Adventure Education”

În perioada 14-18 octombrie 2024,

Grădinița Nr. 56 din Oradea a găzduit cea de-a doua mobilitate din cadrul proiectului Erasmus+, ,,Adventure Education”

În săptămâna ce tocmai s-a încheiat, întreaga Uniune Europeană, sub egida "#Erasmus Days: Fă Europa sa strălucească", a oferit o șansă tuturor participanților din parteneriatele Erasmus + atât din trecut, prezent sau viitor, de a se întâlni, împărtăși, sărbători și promova valorile și oportunitățile ce vin odată cu acest program.

      Printr-o minunată coincidență, tot în această săptămână, 14-18 octombrie 2024, Grădinița cu Program Prelungit Nr. 56 din Oradea a găzduit cea de-a doua activitate din cadrul proiectului de mobilitate Erasmus +, ,,Adventure Education", din care face parte, alături de două școli din Austria și Turcia
     ,,Adventure Education" reunește trei țări: Romania, Austria și Turcia, și este un proiect care promovează desfășurarea activităților de tip STEAM, încurajează folosirea tehnologiei în predarea la clasă și susține importanța activităților out-door la toate nivelurile educaționale.
       Proiectul a fost inițiat de către echipa din Austria, de la Școala Volksschule Vorau, coordonată de director, prof. Thomas Neuhold, coordonator european, precum și de prof. Sabrina Grabenhofer și Camelia Buzaș, membre în echipa de implementare.
       Următoarea este echipa din Turcia, de la Școala Gazipașa Ilkokulu Samsun, alcătuită din: director, prof. Ozlem Kozal, coordonator Mumine Arac Egen și profesorii echipei de implementare, Melek Gram, Fikriye Batkal, Rizvan Cerrahoglu și Murat Cirak.
      Echipa din România, de la Grădinița cu Program Prelungit Nr. 56 Oradea, care implementează acest proiect, este alcătuită din: director, profesor Maria Daniela Lukacs, coordonator proiect, Felicia Andor, Nicoleta Nicoruț, Ionela Novac, Camelia Horga și Ramona Mihalcea, în calitate de membri ai echipei de implementare și susținute de întreg colectivul G.P.P. 56.
     Agenda de lucru, axată pe progresul profesional, a fost extrem de încărcată, comprimând într-un interval de cinci zile o serie de activități bazate pe un schimb de bune practici ce promovează creativitatea și învățarea centrată pe elev, indiferent dacă aceștia provin din mediul preșcolar, primar sau gimnazial.
      Astfel, întreaga echipă ,,Adventure Education" a asistat la o serie de activități demonstrative pregătite de cadrele didactice ale G.P.P. 56, au susținut la rândul lor activități STEAM și out-door, au desfășurat ateliere de lucru pe tema utilizării tehnologiei, au participat la mese rotunde menite să disemineze prima mobilitate care s-a desfășurat în luna mai a anului curent în Austria și au planificat a treia mobilitate, care va fi moderată de echipa din Turcia în luna mai a anului viitor.
      Conținutul acestei mobilități Erasmus+ a atras atenția prin bogăția de informații teoretice recente, prin jocurile de rol și out- door deosebite, prin diversitatea aplicațiilor multimedia, prin încurajarea muncii în perechi și echipă într-un mediu internațional, precum și exersarea limbii engleze într-un context real.
       De menționat este și faptul că, pe agenda acestei săptămâni, membrii implicați direct în proiectul ,,Adventure Education" s-au bucurat de primirea călduroasă a reprezentanților Primăriei Municipiului Oradea, în persoana d-nei viceprimar Antonia Nica, dar și ai I.S.J. Bihor, dl inspector general, prof. dr. Horea-Florian Abrudan, d-na inspector pentru educație timpurie, prof. dr. Georgeta Bara, d-na inspector Veronica Zita Tanko și dl inspector Florin Negruțiu, care, cu deosebit profesionalism au oferit informații prețioase menite să formeze o imagine de ansamblu asupra educației din România.
       Printre toate aceste activități, destul de solicitante, oaspeții din Austria și Turcia s-au bucurat și de frumusețile naturale și arhitectonice ale țării noastre, prin vizitele organizate la Peștera Urșilor, la Salina Turda precum și prin turul ghidat al Oradiei și al Băilor Felix.
        Participarea cadrelor didactice la aceste programe Erasmus+, schimburile de experienţă şi bune practici cu colegii din alte țări, vor avea ca finalitate experiențele de învățare căpătate într-un mediu european, ceea ce va contribui la eficientizarea actului educațional prin utilizarea de strategii didactice și resurse educaționale moderne, beneficiari indirecți fiind întotdeauna copiii.

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:16:59 Ora standard a Europei de Est