Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Activitate educativă, desfăşurată la Muzeul Orașului Oradea

Marţi, în cadrul proiectului județean ,,Clubul prietenilor TopFormalis”

Activitate educativă, desfăşurată la Muzeul Orașului Oradea

Marți, 22 octombrie 2024, Asociația pentru Educație și Formare ,,TopFormalis", Oradea a organizat prima activitate din cadrul proiectului județean ,,Clubul prietenilor TopFormalis" 2024-2025.

Activitatea a fost susținută de prof. Urs Marcela, de la Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia", Oradea, cu sprijinul doamnei Pușcaș Cristina, muzeograf la Muzeul Orașului Oradea. Evenimentul a avut loc la Muzeul Orașului Oradea, din Cetatea Oradea, parte a Muzeului Țării Crișurilor, Oradea. Muzeele sunt recunoscute la nivel global ca surse de inspirație intelectuală și creativă. Ele pot funcționa ca instrument educațional care îmbină istoria, artele, cultura și științele sociale, oferindu-le elevilor oportunități de învățare conectate cu realitatea și patrimoniul local.
Scopul activității a fost crearea unei experiențe  de învățare constructivistă, în cadrul căreia participanții să exploreze patrimoniul cultural al orașului prin implicare activă, interacțiune și colaborare.
La activitate au participat peste 25 de profesori și elevi de la școlile din județul Bihor.
Activitatea și-a propus să valorifice muzeul, ca spațiu educațional interdisciplinar care oferă contexte reale și autentice pentru învățare, fiind o sursă valoroasă de cunoștințe multidisciplinare. Prin organizarea unui concurs interactiv tematic, profesorii și elevii prezenți au explorat muzeul ca spațiu social unde învățarea este stimulată prin colaborare, dialog și implicare activă. Această abordare constructivistă va permite profesorilor prezenți să recreeze activități similare pentru elevi, promovând cooperarea și schimbul de idei în grup. Profesorii au descoperit noi modalități de a integra muzeul în curriculumul școlar, organizând activități atractive și interactive care stimulează curiozitatea și dorința de cunoaștere a elevilor.
Participanții au fost împărțiți în cinci grupe și au primit o fișă de lucru cu 22 de întrebări/itemi (întrebări cu răspuns scurt, itemi cu alegere dublă, itemi cu alegere multiplă, itemi cu răspuns elaborat, itemi cu răspuns justificativ etc.). Pentru îndeplinirea sarcinilor cuprinse în fișa de lucru, participanții au vizitat expozițiile permanente și temporare ale muzeului. A existat și posibilitatea de a obține puncte bonus, prin deschiderea spre inițiative ludice (ex. o fotografie de grup folosind un șablon pentru tablouri vivante).
La final, fișele de lucru au fost evaluate, a fost stabilit un clasament și au fost acordate premii simbolice (furnituri și delicii dulci). Ca o concluzie, profesorii au discutat despre cum pot adapta această experiență pentru elevii lor. Ei au discutat despre cum pot utiliza muzeele ca spații de învățare non-formală și participativă, pentru a stimula implicarea și curiozitatea elevilor față de patrimoniul cultural local.
Prof.univ.dr. Valentin Blandul

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 06:39:23 Ora standard a Europei de Est