Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Eu și copilul meu!”

Program de formare familială în abilități educative

„Eu și copilul meu!”

„Eu și copilul meu!” este un program de formare familială în abilități educative privind prevenirea consumului de tutun, alcool și droguri, implementat de Agenția Națională Antidrog și Ministerul Educației, Cercetării și Inovării în anul școlar 2009-2010, în unități de învățământ cu clasele V-VIII, din județele Ilfov, Constanța și Bihor.

 La nivel județean coordonarea proiectului este asigurată de către centrele de prevenire, evaluare și consiliere antidrog, alături de centrele județene de resurse și asistență educațională.
 Au fost selectați și vor fi formați câte 30 de consilieri școlari din fiecare județ, care la rândul lor vor selecta între 12 și 15 elevi de clasele a V-a și a VI-a, ai căror părinți vor fi incluși în program.
 Scopul proiectului îl reprezintă creșterea factorilor de protecție în mediul familial și reducerea factorilor de risc în ceea ce privește prevenirea consumului de tutun, alcool și droguri la pre-adolescenții cu probleme de comportament și la copiii proveniți din familii cu statut socio-economic scăzut.
 Acest lucru se realizează prin intermediul îmbunătățirii abilităților educative ale părinților (comunicare, stabilirea de norme, supravegherea comportamentului), întărirea legăturilor familiale și clarificarea atitudinii familiei față de consumul de tutun, alcool și droguri.
 Grupul țintă este reprezentat de 90 de consilieri școlari, precum și 1000 de familii cu copii pre-adolescenți (între 11 și 13 ani), caracterizate de existența părinților la risc (abilități educative și de gestionare familială scăzute) și/sau a copiilor la risc (probleme de adaptare și randament școlar scăzut, probleme precoce sau persistente de comportament, care nu necesită, în mod special, o intervenție terapeutică). Beneficiarii acestui proiect se împart în trei categorii: consilieri școlari, părinți și copii.
Printre obiectivele proiectului se numără: creșterea influenței factorilor familiali de protecție și diminuarea factorilor familiali de risc pentru consumul de tutun, alcool și droguri ilicite, îmbunătățirea abilităților de comunicare eficientă între părinți și copii în vederea eficientizării relației dintre părinți și dintre părinți și copii, diminuarea frecvenței și intensității conflictelor în familie, îmbunătățirea supravegherii comportamentului copiilor, creșterea frecvenței utilizării metodelor de disciplină pozitivă din partea părinților, dezvoltarea abilităților părinților în stabilirea de norme de comportament clare și coerente, exersarea strategiilor de rezolvare eficientă a conflictelor dintre părinți și copii, precum și îmbunătățirea competențelor consilierilor școlari în domeniul consilierii familiale.
 La nivelul județului Bihor, prima sesiune de formare în cadrul acestui proiect a avut loc în perioada 24 – 25 iulie 2009, la hotelul „Padiș” din Băile Felix. (Ilinca Ș.)

 

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 11:58:06 Ora standard a Europei de Est