Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Douăzeci și patru de unități de învățământ din județul Bihor vor primi finanțare pentru implementarea de proiecte în cadrul programului ,,Împreună prindem curaj”

Din cele 56 de unități de învățământ care au depus cereri de finanțare,

Douăzeci și patru de unități de învățământ din județul Bihor vor primi finanțare pentru implementarea de proiecte în cadrul programului ,,Împreună prindem curaj”

La nivelul județului Bihor, în anul școlar 2024-2025, au fost selectate 24 de unități de învățământ, care vor implementa activități în cadrul programului ,,Împreună prindem curaj".

Conform calendarului programului din acest an școlar, în perioada 15 septembrie - 10 octombrie 2024, 56 de unități de învățământ au depus la sediul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor, cereri de finanțare în cadrul programului. În urma evaluării proiectelor au fost selectate 24 de unități de învățământ, în listă regăsindu-se grădinițe, școli gimnaziale și licee. 
Pentru aplicarea de proiecte în cadrul programului, trebuiau îndeplinite următoarele condiții: unitatea de învățământ să aibă personalitate juridică; unitatea de învățământ să demonstreze că există necesitatea inițierii și desfășurării unor activități de prevenire a violenței și infracțiunilor pentru preșcolari/elevi și familiile acestora; unitatea de învățământ să își propună să implice Comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenței, a faptelor de corupție şi discriminării în mediul școlar şi promovarea interculturalității în proiectarea și desfășurarea activităților. 
Programul ,,Împreună prindem curaj" derulat pentru prima dată în anul școlar 2023-2024, are ca scop: prevenirea și reducerea violenței și a infracțiunilor în mediul școlar, iar ca obiective: crearea unui climat sigur, primitor și de susținere pentru toți beneficiarii implicați (preșcolari, elevi, personalul unității și părinți) la nivelul unităților de învățământ; îmbunătățirea relațiilor/coeziunii dintre personalul școlii, familie și preșcolari/elevi, inclusiv a colaborării acestora în vederea susținerii victimelor să gestioneze momentul traumatic și a autorilor să-și îmbunătățească comportamentul; capacitarea preșcolarilor/elevilor să raporteze faptele de violență și a martorilor să adopte strategii de susținere a victimelor și descurajare a comportamentelor violente ale autorilor; îmbunătățirea abilităților sociale și emoționale ale preșcolarilor/ elevilor, inclusiv a capacității acestora de identificare, interpretare, exprimare și autocontrol/autoreglare a emoțiilor într-o manieră constructivă față de sine și față de ceilalți, rerspectiv conștientizarea consecințelor asociate săvârșirii faptelor de violență și a infracțiunilor. 
Programul se adresează preșcolarilor, elevilor din învățământul primar, gimnazial, liceal și postliceal, părinților/familiilor preșcolarilor și elevilor.
Bugetul maxim care poate fi alocat unei unități de învățământ este 5.000 lei.
Programul „Împreună prindem curaj a fost implementat în anul școlar 2023-2024 în județul Bihor în 14 unități de învățământ, selectate din cele 23 aplicante. 
Unitățile de învățământ care vor implementa proiecte în acest an școlar sunt următoarele: Liceul de Arte Oradea, Școala Gimnazială „Dacia" Oradea, Colegiul Național ,,Onisifor Ghibu" Oradea, Școala Gimnazială „Puiu Sever" Ineu, Școala Gimnazială Nr. 1 Gepiu, Școala Gimnazială ,,Dimitrie Cantemir" Oradea, Liceul Teoretic Nr. 1 Bratca, Școala Gimnazială Nr.1 Cefa, Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia, Grădinița cu Program Prelungit Nr. 25 Oradea, Liceul Sanitar ,,Vasile Voiculescu" Oradea, Grădinița cu Program Prelungit „Speranța" Oradea, Școala Gimnazială Nr.1 Lăzăreni, Școala Gimnazială Nr. 1 Sânnicolau Român, Liceul Tehnologic ,,Unirea" Ștei, Liceul Teoretic „Lucian Blaga" Oradea, Școala Gimnazială „Lucreția Suciu" Oradea, Liceul Ortodox ,,Episcop Roman Ciorogariu" Oradea, Liceul Teoretic „Constantin Șerban" Aleșd, Școala Gimnazială „Ioan Slavici" Oradea, Liceul Tehnologic Special Nr 1 Oradea, Școala Gimnazială „Aurel Pop" Oșorhei, Școala Gimnazială Nr. 1 Hotar, Școala Gimnazială Nr.1 Remetea. Printre activitățile care vor fi implementate, se regăsesc: activități de cunoaștere și dezvoltare a coeziunii pentru elevi, cadre didactice; excursii, concursuri tematice, campanii de conștientizare și sensibilizare, ateliere de creație, vizite la tribunal, muzee, cluburi, activități sportive, activități artistice; ateliere pentru susținerea familiilor în ceea ce privește exercitarea rolului lor educativ (în colaborare cu cadre didactice și cu alți parteneri), întâlniri ale elevilor și cadrelor didactice cu reprezentanți ai Poliției și Jandarmeriei, Serviciului pentru siguranța școlară, în vederea realizării unor dezbateri pe teme referitoare la fenomenul violenței; sesiuni de informare/instruire referitoare la aplicarea Procedurii de management a cazurilor de violență adresate personalului unităților de învățământ și chiar elevilor.
Bugetul alocat județului Bihor pentru această rundă este de 93.300 lei.
Programul este coordonat și monitorizat la nivel județean de către C.J.R.A.E Bihor și I.S.J. Bihor.

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:21:35 Ora standard a Europei de Est