Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

La 100 de kilometri de Cercul Arctic, nopți... fără întuneric!

Prof. Vad Marta, directorul Școlii din Biharia, în vizită de studiu în Suedia

La 100 de kilometri de Cercul Arctic, nopți... fără întuneric!

În cadrul programului „Învățare pe tot parcursul vieții”, dna prof. Vad Marta, directorul Școlii cu clasele I-VIII „Gáspár András” din Biharia, a făcut o vizită de studiu în Suedia. La 100 de kilometri de Cercul Arctic, jumătate de an este întuneric și jumătate, lumină (cu nopți fără întuneric).

 În 25-29 mai 2009, în Boden (o localitate din nordul Suediei, la 100 de kilometri distanță de Cercul Arctic), era vară (cu o temperatură maximă care nu depășește 14, 15 grade). Iarna e cumplit (-20, -30, ba chiar și -40 de grade)! În această perioadă a anului e numai zi ... pentru că noaptea e la fel luminos ca și ziua. Prin urmarea, noaptea nu e întuneric! Curios lucru, să nu știi că e noapte, doar uitându-te la ceas...
 Surprize-surprize...  și în învățământ!
 „Copiii sunt mult mai relaxați, deloc stresați, nu fug, nu strigă, nu aleargă, au mult respect față de profesori, dar și ei între ei. Clasele sunt spațioase și simple, în sensul că nu sunt atât de împodobite ca ale noastre, dar sunt dotate și funcționale. De la grădiniță la liceu, copiii sunt puși să facă, să învețe lucrând, individual și în perechi, iar fiecare pereche lucrează altceva. Fac foarte multe experimente. Lecțiile sunt interactive. Se folosește foarte mult tabla interactivă. Altfel spus, lecțiile sunt centrate pe elev, el acționează, el folosește cel mai mult tabla, nu profesorul. Lecțiile nu au întotdeauna o delimitare standard, iar clasele nu au pauzele la aceeași oră. Fiecare clasă are pauza într-o anumită perioadă. În clase, elevii stau desculți la ore, doar în șosete, îmbrăcați simplu, deloc la modă sau extravagant. Pe la ora 11.00, toți copiii primesc gratuit felul II și felul III. La ei nu se mănâncă supă, dar au zece feluri de salate, două-trei sortimente de felul doi, beau lapte cât doresc, de la automat, totul gratuit. Nu au fructe la masă pentru că sunt foarte scumpe. Doar preșcolarii primesc fructe, în cadrul unui program special, dar, în schimb, ei nu primesc ciocolată. La suedezi, ciclurile de învățământ sunt: I - V, VI - IX, X - XII. Ei pun accent pe arte. Au sală de desen, sală de pictură, sală de sculptură. Fiecare copil are un program individual de dezvoltare. Fac engleză de la grădiniță, câte două-trei ore săptămânal. În Suedia se vorbește foarte bine engleza, suedezii sunt cei mai mari fani ai Americii. Deja, în clasa I, copiii sunt în măsură să-ți răspundă la întrebări, în a IV-a, îți pun ei întrebări în engleză. La toate nivelurile, elevii sunt educați să aibă grijă deosebită față de mediul înconjurător și să trăiască o viață rațională, sănătoasă. De mici, copiii folosesc furculița și cuțitul, ba chiar și flacăra, la experiențe, fără ca cineva să-și facă probleme că s-ar putea accidenta. În clasele a VII-a și a VIII-a, elevii învață să gătească. Orele se desfășoară în laborator. Învață cum să se hrănească sănătos, să adune hârtia, să selecteze și să utilizeze materialele refolosibile (ei adună până și dopurile de plută și cutiile de lapte)...”
  În cadrul vizitei de studiu, grupul a vizitat 15 școli și grădinițe din orașul Boden și din împrejurimi, pe o rază de zeci de kilometri. Oaspeții au asistat la activități practice, iar seara purtau discuții legate de sistemul de învățământ din Suedia, dar și din țările de proveniență. Dintre excursiile făcute, cea mai interesantă a fost, după cum a ținut să sublinieze, dna director, excursia la polul Arctic, soldată cu obținerea certificatului de trecere a Cercului Polar.
 15 participanți din 12 țări europene
 Doamna director se arată foarte încântată de vizita de studiu pe care a făcut-o în Boden (cu tema „Calitate – educația mediului), alături de directori de școli și factori decizionali din învățământul preuniversitar din 11 țări (Anglia, Olanda, Spania, Austria, Turcia, Italia, Germania, Norvegia, Franța, Slovenia și Suedia), în total 15 participanți, dna Vad Marta, reprezentând România. A rămas profund impresionată de tot de a văzut și aflat în Boden, și îi sfătuiește pe toți dascălii să se implice în derularea de proiecte și programe, să profite de orice vizită și schimb de experiență pentru a-și lărgi orizontul de cunoaștere, pentru a dobândi noi cunoștințe, pentru a-și îmbogăți experiența în domeniul didactic. La câteva zile de la sosirea din Suedia, a avut chiar o întâlnire cu colegi directori de școli la Casa Corpului Didactic, cărora le-a povestit toate lucrurile interesante pe care le-a aflat în cadrul vizitei de studiu.
 „De anul viitor, la acest program (finanțat în totalitate de A.N.P.C.D.E.F.P.) pot participa și profesori, nu numai directori de unități școlare”, conchide dna director, Vad Marta. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La 100 de kilometri de Cercul Arctic, nopți... fără întuneric!

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:52:34 Ora standard a Europei de Est