Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul ,,Pași spre viitor”

Sâmbătă, 19 octombrie, la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” Beiuș

Proiectul ,,Pași spre viitor”

Sâmbătă, 19 octombrie 2024, Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș" Beiuș a fost gazda proiectului „Pași spre viitor", inițiativă destinată orientării în carieră pentru tinerii cu vârsta între 14-20 de ani și profesorii implicați în educația lor.

Proiectul a fost coordonat de Crina Mihăieș, președinte al Asociației Educa-Teen, care are responsabilitatea de a planifica și defini obiectivele, a coordona activitățile, a monitoriza progresul și a asigura comunicarea eficientă cu toate părțile implicate.
Obiectivele proiectului vizează (pentru tineri): Creșterea gradului de informare despre opțiunile de carieră disponibile *Dezvoltarea abilităților necesare pentru integrarea pe piața muncii *Crearea de relații de mentorat pentru sprijinirea dezvoltării personale și profesionale, iar pentru profesori: Îmbunătățirea competențelor de consiliere și orientare în carieră *Aplicarea metodelor educative inovatoare în procesul de predare *Conectarea mai puternică între educație și cerințele pieței muncii.
În cadrul evenimentului au avut loc o serie de activități interactive, cu participarea unor invitați de seamă, printre care: Patricia Simina Arina Moș (senator P.N.L.), Liana Moruț (inspector școlar pentru proiecte educaționale), Denisa Luca (reprezentant C.C.D. Bihor), Claudia Timofte (președinte Comisie Reglementare și Comunicare, Senatul Universitătii din Oradea), Adrian Ioan Timofte (director Departament Silvicultură și Inginerie Forestieră, Facultatea de Protecția Mediului, Universitatea din Oradea), Adina Popa (reprezentant al Primăriei Municipiului Beiuș), Cighir Claudia-Florina (director C.T. „Ioan Ciordaș" Beiuș), Sabău Ionuț (director adjunct C.T. „Ioan Ciordaș" Beiuș), Alina Lazea  (director adjunct  L.V.P. ,,Nicolae Bolcaș" Beiuș), Halasz Attila (director S.C. Ianateti Impex S.R.L), Filip Barabaș (președinte al A.R.D.T. Oradea), Codruța Bala (specialist Coach), RoboPeda (echipa de robotică L.V.P. ,,Nicolae Bolcaș" Beiuș). 
Participanții au avut oportunitatea să ia parte la diverse ateliere dedicate atât tinerilor, cât și profesorilor.
Ateliere pentru tineri: Cum să realizez primul profit cultivând arbuști fructiferi! (prof. univ. dr. habil. ing. Adrian Timofte & conf. univ. dr. ing. Ruben Budău); Lumea Raspberry Pi (conf. univ. dr. ing. Ovidiu Novac, oferind o introducere în utilizarea tehnologiei accesibile pentru proiecte de programare); Coaching pentru carieră (dr. ing. Mihaela Novac și prof. ec. Claudia-Florina Cighir au prezentat tehnici de autocunoaștere și dezvoltare profesională).
Ateliere pentru profesori: Alegere informată (prof. Daniela Sopota a discutat despre importanța consilierii școlare eficiente), Dezvoltarea competențelor transversale la adolescenți și tineri (prof. univ. dr. Valentin Blândul a subliniat rolul educației non-formale în dezvoltarea acestor competențe).
Atât invitații, cât și participanții au apreciat în mod deosebit implicarea și diversitatea temelor abordate. 
Patricia Simina Arina Moș, senator P.N.L., a declarat: „Este vital să le oferim tinerilor acces la informații și abilități care să le deschidă calea spre succes în carieră. Proiectul „Pași spre viitor" reprezintă un pas important în această direcție".
 De asemenea, Cioloș Ștefan, un participant din grupul țintă a afirmat: „Atelierul despre Raspberry Pi m-a inspirat să mă implic mai mult în domeniul programării și al tehnologiei".
Proiectul este realizat de Asociația Educa-Teen, în colaborare cu Primăria Municipiului Beiuș și Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș", cu sprijinul sponsorilor: Europen Food Internațional, Certinvest, Velta Prod și Aliro Biofunghi.
Mihăieș Crina, președinte al Asociației Educa-Teen

Trimite email
miercuri, 3 decembrie 2025, 01:48:06 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Petrecere pe cinste!

,,Șezătoarea noastră a continuat cu tradiționala petrecere românească: masa tradițională, cu mămăligă, fasole și gogoși"...după cum aflăm de la doamnele educatoare, prof. Ienciu Coca-Dely și prof. Micu Camelia...
Așadar, de Ziua Națională a României, la Grădinița 52 din Oradea, s-a încins o petrecere... ca la mama acasă!
Priviți ce atmosferă, câtă bucurie!