Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Valorificarea diversității etnice și culturale prin educație muzicală

Proiectul judeţean

Valorificarea diversității etnice și culturale prin educație muzicală

Muzica poate juca un rol esențial în valorificarea diversității multietnice și culturale, fiind un mijloc natural de dialog și integrare, iar într-o lume globalizată această abordare poate ajuta la formarea unor context educațional deschis și tolerant, în care diferențele sunt apreciate și respectate. Pornind de la acest considerent, Liceul de Arte Oradea a inițiat proiectul județean cu tema Valorificarea diversității multietnice și culturale, având ca partener în acest demers Colegiul Național ,,Iosif Vulcan" Oradea.

O primă activitate a proiectului mai sus menționat s-a desfăşurat în data de 22 octombrie 2024 la Colegiul Național ,,Iosif Vulcan". Cu acest prilej, elevi ai Liceului de Arte din Oradea, respectiv Ivanov Rareș, Chiș Giulia, Jurcut-Rat Casiana și Pop Raluca au interpretat melodii din folclorul românesc, coordonați fiind de către prof. Măslină Pop Ancuța Gabriela. Elevii clasei a V-a B, coordonați de către prof. Maria Duma și prof. Popa Teodora  au pregătit cu această ocazie un recital chitară-voce interpretat de către elevele Maria Chis  și Maria Badeu, un dans hip-hop realizat de către elevii Sofia Șuteu , Natalia Opriș, Iulia Butaci, Maria Lăzău și David Colar. Pentru afirmarea tradițiilor culturale românești, Sara Merca, Aniela Crăciun și Ioana Oros au jucat împreună un dans popular din Bihor, iar pentru a promova muzica drept modalitate de exprimare a propriei identități, elevele Carla Banyai și Antonia Lata au pus în scenă un dans contemporan cu mișcări de gimnastică. Elevii de ciclu primar, îndrumați de prof. Angela Clonda au prezentat un cântecel urmat de o melodie interpretată la chitară de către elevul Gondor Andrei. 
Echipa de proiect de la Liceul de Arte este formată din  prof. Bondor Mihaela, în calitate de director și prof. Măslină Pop Ancuța Gabriela - coordonator, Prof. Bonțu Aurica, prof. Mircescu Georgiana, Prof. Bunica Valeria și Prof. Bejan Olga. Echipa de proiect de la Colegiul Național ,,Iosif Vulcan" este formată din director, prof. Simona Martin, prof. Maria Duma, prof. Clonda Angela și prof. Teodora Popa.
Scopul acestui parteneriat este de a stimula creativitatea elevilor prin intermediul muzicii, promovând astfel comunicarea între elevii din diferite școli prin organizarea unor activități extracurriculare. Proiectul se va desfășura în anul școlar 2024-2025, respectiv în perioada octombrie 2024 - iunie 2025, având ca obiective: păstrarea și promovarea tradițiilor culturale, educația interculturală prin muzică, reducerea stereotipurilor și promovarea muzicii ca modalitate de exprimare a identității.
Valorificarea diversității multietnice și culturale prin muzică constituie principalul țel al acestui proiect, pentru ca muzica să devină un limbaj universal de comunicare și înțelegere între oameni din diferite culturi. Muzica reușește să unească indivizi și comunități prin intermediul valorilor, tradițiilor și emoțiilor, oferind o platformă pentru dialog intercultural. Muzica reunește comunitățile, iar cântecele interpretate la sărbători sau evenimente speciale contribuie la consolidarea unui sentiment de apartenență. Atunci când oamenii din medii diferite își împărtășesc tradițiile muzicale, aceasta poate duce la o înțelegere mai profundă și la legături sociale mai puternice. 
Prof. Teodora Felicia Popa


Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 21:48:21 Ora standard a Europei de Est