Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cămin și cantină la Universitatea din Oradea

Campus pentru studenți

Cămin și cantină la Universitatea din Oradea

Universitatea din Oradea anunță lansarea proiectului „Campus pentru studenți - cămin și cantină la Universitatea din Oradea".

Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) 
Componenta 15 - Educație a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), 
Apelul PNRR/2023/C15/MEDU/I17 Construcții infrastructurii universitare pentru campusuri studențești ale viitorului.
Pilonul VI: Politici pentru noua generație
Componenta C15: Educație
Reforma R6. Actualizarea cadrului legislativ pentru a asigura standarde ecologice de proiectare, construcție și dotare în sistemul de învățământ preuniversitar
Investiția 17. Asigurarea infrastructurii universitare (cămine, cantine, spații de recreere)
Titlul proiectului: „Campus pentru studenți - cămin și cantină la Universitatea din Oradea""
Cod e-PNRR 678480857
Beneficiar: Universitatea din Oradea
Perioada de implementare 08.07.2024 - 31.03.2026
Valoarea totală a proiectului este de 41.443.841,51 lei, din care: 
 39.269.829,32 lei este valoarea acordată în cadrul Contractului de finanțare defalcată astfel: 
33.025.793,16 lei - valoare eligibilă din PNRR
6.244.036,16 lei- valoare TVA
2.174.012,19 lei - cofinanțare.
Obiectivul general al proiectului îl reprezintă dezvoltarea rezilienței Campusului Universității din Oradea, prin asigurarea dimensiunii sociale/incluzive a învățământului superior printr-o infrastructură universitară adecvată care va cuprinde soluții de eficiență energetică.
Acest proiect va conduce la îndeplinirea Obiectivului Optimizarea rezilienței campusurilor universitare, prin asigurarea dimensiunii sociale/incluzive a învățământului superior. În ceea ce privește infrastructura universitară, se au în vedere cu precădere investițiile care au o dimensiune incluzivă, pentru creșterea numărului de locuri din cantine și cămine și pentru crearea de spații de lectură și petrecerea timpului liber, dedicate studenților proveniți din medii socioeconomice defavorizate, cu dizabilități, unele minorități etnice sau din familii monoparentale etc, care vor avea prioritate în obținerea unui loc în noile campusuri construite. Locurile de cazare din căminul propus pentru investiție și pentru crearea de spații de lectură, vor fi dedicate în mod deosebit studenților proveniți din medii socioeconomice defavorizate, cu dizabilități, unele minorități etnice sau din familii monoparentale etc, care vor avea prioritate în obținerea unui loc în noul cămin și care se preconizează că vor fi de peste 50% din locuri destinate acestor categorii de studenți. De asemenea prin investiția în noua cantină ne propunem și creșterea numărul de locuri de servire a mesei.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt:
construirea unui cămin nou în cadrul Campusului A al Universității din Oradea, cu regim de înălțime P+3E, având o suprafață desfășurată de 3.837.99 mp cu 76 camere duble, 3 camere triple și două camere pentru persoane cu dizabilități cu câte un loc, rezultând 80 camere cu o capacitate de 153 locuri;
construirea unei cantine noi cu 380 de locuri din care 230 locuri la interior și 150 la exterior cu o suprafață desfășurată de 1.496,03 mp.
Beneficiari direcți ai proiectului sunt:
-Universitatea din Oradea, în calitate de solicitant al asistenței financiare și beneficiar al investiției;
-153 studenți cazați în căminul nou construit al Universității din Oradea din care 2 studenți cu dizabilități;
- 8.396 studenți din afara localității de reședință a universității care vor fi cazați cu prioritate la nou cămin și care vor servi masa în cele 380 locuri din noua cantină.
Rezultatele preconizate ale proiectului:
-153 locuri de cazare în cele 76 de camere din care: 71 camere duble, 3 camere triple și 2 camere pentru persoane cu dizabilități;
-3.837,99 mp suprafață desfășurată pentru căminul nou creat;
-380 locuri în cantină din care 230 locuri la interior și 150 la exterior;
-1.496,03 mp suprafață desfășurată pentru cantină;
-cel puțin 102 locuri de cazare pentru studenții proveniți din medii socio-economice defavorizate, cu dizabilități, unele minorități etnice sau din familii monoparentale etc.
Manager de proiect - Adrian Nicula - director general administrativ 
e-mail: anicula@uoradea.ro 
Universitatea din Oradea, Str. Universităţii nr. 1, tel. +40 259 408 103, fax +40 259 432 789.
https://www.uoradea.ro/Proiecte+Universitatea+din+Oradea 

P.S. Domnule Adrian Nicula, manager de proiect, nu am prea înțeles, la capitolul Beneficiari direcți..., ce se întâmplă și de unde au apărut cei 8.396 de studenți... ? 
Iar mai devreme, la Obiective... se face vorbire despre 80 (
sau 81) de camere cu 153 de locuri (adică: 76, plus 3, plus 2...?), iar la Rezultatele preconizate... 76 de camere cu 153 de locuri...(OviDan)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 20:48:37 Ora standard a Europei de Est