Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Verdele din Săptămâna verde

La Școala Gimnazială ,,Avram Iancu” din Oradea

Verdele din Săptămâna verde

Săptămâna Verde la clasele de gimnaziu de la Școala Gimnazială ,,Avram Iancu" din Oradea, a fost o săptămână în care mai multe cadre didactice și elevi au defilat pe holul școlii și în sala de clasă desfășurând diverse activități specifice pe tema biodiversității, sănătății etc. îmbrăcați în culoarea verde din cap până în tălpi.

Culoarea verde, se știe că reprezintă culoarea speranței, așa că, voie bună nelipsită de muzică a fost, așa cum a intrat în tradiția școlii și anul acesta prof. muzică creând Imnul dedicat Săptămânii Verzi 2024, care a fost intonat cu mare drag de către clasele de elevi de gimnaziu, spre bucuria lor și nu numai!
Au fost clase care au ales să fie acoperiți de culoarea verde, petrecând câteva zile în excursie în mijlocul naturii verzi, fie cu cazare pe timp de noapte, fie doar excursii de o zi. Interesant era faptul că, deși în plină toamnă, natura încă era caldă, primitoare, verde și de abia apoi s-a răcit, a suflat vântul și frunzele îngălbenite au început să cadă una câte una. 
Poate un specific aparte al Săptămânii Verzi reprezintă faptul că la noi nu numai s-a cântat despre faptul că plantăm pomi, ci având livada proprie, elevii de gimnaziu chiar au plantat meri și  pruni, prin asta contribuind la amenajarea spațiului verde, ca sursă importantă de oxigen.
Ultima zi din Săptămâna Verde era una, pe care mai multe clase de gimnaziu așteptau curioși să vadă ce le-ar aduce, deoarece, știam doar că după vreo 40 minute de mers în convoi pe jos vom ajunge la adăpostul câinilor. Cum mersul pe jos face piciorul frumos, nimeni nu s-a opus acestei inițiative. Au fost locuri unde, în șir indian am traversat în mijlocul naturii, fiecare profesor și bibliotecara școlii având în supraveghere grupul lor de elevi. De aceea, când am ajuns în larg, să vedem câmpul cu flori, cerul cu soarele auriu, a venit inițiativa să cântăm și așa Imnul Săptămâna Verde 2024 a fost intonat acolo unde îi era destinația adevărată, adică în natură.
Așa, îmbinând activitățile practice cu cele utilizând tehnologia modernă, cadrele didactice de la gimnaziu ținând cont de nevoile speciale ale elevilor, au aplicat strategii didactice specifice acestei săptămâni, lucrând cu ei frontal, pe grupe, în duet și individual implicându-i în activități. Personal, am creat RED-uri care s-au dovedit activități interesante și atractive pentru elevi. Am inclus, ca de obicei și mici degustări, pentru a disemina ce am acumulat despre sănătate în cadrul voluntariatului. Adică, i-am atras să descopere ce înseamnă hrana sănătoasă constând în fructe, cereale și semințe, separat consumând la altă masă legumele. Activitățile din această săptămână desigur, nu pot fi amintite detaliat, dar ca să aveți idee, am creat un videoclip de promovare, care poate fi de un succes răsunător, dacă-l dați mai departe!    
Prof. Bondar Zita,
Școala Gimnazială „Avram Iancu" Oradea    



Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:12 Ora standard a Europei de Est