Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Liceul Tehnologic ,,Constantin Brâncuși”, Oradea, se numără printre şcolile partenere

Programul Proiectului de Acțiune Climatică atinge 5 milioane de participanți

Liceul Tehnologic ,,Constantin Brâncuși”, Oradea, se numără printre şcolile partenere

În octombrie 2024, un număr record de peste 5 milioane de tineri cu vârsta între 5 și 22 de ani din 172 de țări s-au reunit virtual în Proiectul Climate Action (CAP), un program gratuit și interactiv creat de educație non-profit Take Action Global (TAG). Această mișcare globală, virtuală de schimb, dă putere studenților să devină activiști pentru schimbările climatice și să ia măsuri pentru a ne proteja planeta!

Împuternicirea tinerilor prin învățarea colaborativă!
Acum, la al cincilea an, C.A.P. se mândrește cu susținerea liderilor mondiali și a experților în mediu precum Dr. Jane Goodall, președintele Mary Robinson a Irlandei și astronautul Leland Melvin. Proiectul, creat împreună cu WWF Internațional, NASA și Națiunile Unite, oferă studenților acces la:
● Resurse de înaltă calitate, aliniate la curriculum: traduse în peste 15 limbi, aceste materiale oferă profesorilor instrumentele pentru a ghida discuțiile antrenante privind schimbările climatice.
● Rețea globală și schimb virtual: studenții se conectează cu colegi din medii diverse, stimulând dialogul intergenerațional și lărgind perspectivele.
● Învățare orientată spre acțiune: Participanții dezvoltă și implementează soluții reale pentru schimbările climatice, promovând un sentiment de acțiune și de împuternicire.
Rezultate record și impact de durată
C.A.P. de anul trecut a înregistrat o implicare fenomenală a studenților:
● 66.514 acțiuni de carbon și 6.007 acțiuni de schimbare (luați legătura cu guvernul etc.). Total: 72.521 de acțiuni, documentate prin aplicația EarthProject.
● 2.334.601 copaci au fost plantați ca parte a inițiativelor conduse de studenți.
„Schimbările climatice necesită o acțiune globală, iar tinerii sunt lideri", spune dr. Jennifer Williams, co-fondatoare Take Action Global și coautor al Proiectului Climate Action. „Acești studenți nu doar învață despre schimbările climatice, ci modelează în mod activ un viitor mai durabil". 
Acest proiect își propune să schimbe comportamentul și mentalitatea, dar a avut câteva efecte secundare neașteptate: am reușit să aducem schimbare în guvern și societate. Proiectul nostru a dus  mii de rezultate puternice.
Repere locale
Elevii Liceului Tehnologic ,,Constantin Brâncuși" Oradea au contribuit la acest proiect, identificând cauzele și efectele schimbărilor climatice, au acționat pentru un mediu mai bun prin actiuni de igienizare, plantare de copaci, monitorizarea prin aplicatia Earth Project a amprentei de carbon asupra mediului, căutarea de soluții pentru un mediu mai curat.
Alăturați-vă Mișcării!
Educatorii și studenții din întreaga lume sunt invitați să participe la următorul Proiect Climate Action.
Vizitați https://www.climateactionproject.org/ pentru mai multe informații și resurse.
„Viitorul aparține tinerilor precum cei care participă la Proiectul Climate Action. Devotamentul și soluțiile lor inovatoare oferă speranță pentru o lume mai durabilă". - Dr. Jane Goodall, DBE, fondator al Institutului Jane Goodall și mesager al Păcii al ONU
Despre Take Action Global
Take Action Global (TAG) este o organizație non-profit de frunte care dă putere educatorilor și studenților (K-12) prin educația privind acțiunea climatică. În ultimii șase ani, Proiectul Climate Action al TAG a ajuns la peste 5 milioane de studenți și educatori din peste 170 de țări. TAG colaborează cu experți internaționali, lideri mondiali și organizații precum ONU, WWF, NASA, LEGO, Cartoon Network și Institutul Jane Goodall.
Aflați mai multe: https://www.climateactionproject.org
Monica Nistor,
Prof. coordonator

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:13:26 Ora standard a Europei de Est