Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Melisa Mihocaș, Carina Jurcuț și Rareș Buzle - premiul III la Concursul național de comunicări științifice

Un premiu național de excepție care ne onorează!

Melisa Mihocaș, Carina Jurcuț și Rareș Buzle - premiul III la Concursul național de comunicări științifice

Consemnăm un nou succes remarcabil obținut de trei elevi ai Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul" din Oradea, care demonstrează că educația tehnologică și pasiunea pentru știință ne pot aduce satisfacții deosebite și rezultate de excepție.

Melisa Mihocaș, Carina Jurcuț și Rareș Buzle, din clasa a 10-a E, la profilul Tehnician analize produse alimentare, au obținut premiul 3 la prestigiosul Concurs național de comunicări științifice pentru elevi și profesori la chimie, ce a avut loc în perioada 15-16 noiembrie 2024, la Universitatea Valahia din Târgoviște. Concursul, aflat sub egida Ministerului Educației, a fost organizat în colaborare cu Societatea de Chimie din România și Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița.
În cadrul comunicărilor științifice, elevii noștri au prezentat lucrarea lor de cercetare intitulată „Impactul reacției Maillard asupra calității organoleptice a biscuiților", un subiect fascinant ce se încadrează în domeniul chimiei alimentare. Studiul lor s-a concentrat pe una dintre cele mai importante reacții chimice din industria alimentară - reacția Maillard, care are un impact semnificativ asupra caracteristicilor senzoriale ale produselor de panificație.
Activitatea de cercetare a fost coordonată cu dedicare de către doamna profesor dr. ing. Marinela Filip și domnul profesor ing. Mihai Molnar, care le-au ghidat pașii în explorarea acestui proces chimic esențial. Reacția Maillard, un proces ce implică interacțiunea dintre zaharuri și aminoacizi, este responsabilă pentru dezvoltarea aromei, culorii și texturii produselor alimentare, iar scopul cercetării elevilor a fost acela de a înțelege mai bine cum aceasta influențează calitatea biscuiților.
„Am dorit să investigăm în ce mod reacția Maillard influențează gustul, aroma, textura și culoarea biscuiților, contribuind astfel la obținerea unui produs finit cu proprietăți organoleptice superioare. Ne-am bucurat de fiecare pas al acestei cercetări și am fost încântați să vedem cum știința și tehnologia pot contribui la îmbunătățirea calității produselor pe care le consumăm zilnic", susține Elisa.
Lucrarea lor nu doar că a impresionat juriul prin originalitatea și relevanța subiectului, dar a demonstrat și faptul că știința poate face diferența chiar și în domeniul alimentar. Aplicând principiile chimiei, acești tineri talentați au reușit să ne ofere răspunsuri la întrebări importante legate de procesul de fabricare a alimentelor și de îmbunătățire a calității lor.
Melisa Mihocaș, Carina Jurcuț și Rareș Buzle au demonstrat nu doar cunoștințe teoretice solide, ci și un spirit de cercetare activ, dornici să aprofundeze relația dintre chimie și tehnologia alimentară. Participarea lor la acest concurs le-a oferit o platformă pentru a-și prezenta munca în fața unor profesioniști în domeniu și a contribuit la consolidarea unui nou capitol din carierele lor științifice.
Îi felicităm pentru realizările lor deosebite și pentru faptul că, prin munca lor, aduc un omagiu științei și educației de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul". De asemenea, mulțumim cadrelor didactice care i-au ghidat și au contribuit la acest succes, care, prin dedicare și pasiune, formează viitorii specialiști în domeniul tehnologiilor alimentare.
Vă invităm să descoperiți alături de noi cum știința și tehnologia armonizează în procesul de învățământ, în fiecare lecție și aplicație, în experimentele efectuate, în deprinderea meseriei, ca brățară de aur.
Marinela Filip

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:12:46 Ora standard a Europei de Est