Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Calitate dorim atât cadre didactice, cât și elevi

Calitatea - un atu pentru viitor

Calitate dorim atât cadre didactice, cât și elevi

Acest deziderat cuprins în titlu așa restrâns, extins apoi în cadrul triadei școală-familie-comunitate din inițiativa Universității Politehnica Timișoara, Agenția Regională pentru Protecția Mediului Timișoara, Aquatim SA, Retim SA, Tüv Thüringen Karpat s-a reflectat prin diseminarea exemplelor de bune practici și studii de cercetare cuprinse în lucrările din cadrul Simpozionului Calitatea - un atu pentru viitor.

De la Școala Gimnazială „Avram Iancu" din Oradea la secțiunea cadre didactice a participat prof. Serac Călin și prof. Bondar Zita având lucrare și la secțiunea elevi coordonând elevii Vasile Ilinca, Bughiu Ana, Sărmășan Daria, Marian Laura și Costa Alexia. Aflându-se în dublă ipostază, ca manager al unității și profesor la clasă, cunoscând devotamentul cadrelor didactice de la învățământul primar și gimnazial, prof. Călin Serac s-a putut constitui portavocea care să prezinte cu rigori științifice acțiunile întreprinse de școala pe care o reprezintă, pentru a îndeplini standarde la cote maxime. La rigorile științifice, prof. Zita Bondar a venit cu completări pline de sensibilitate artistică, printre altele creând un context imaginar prin următoarele versuri:   
La ceas aniversar
 
La Ziua Școlii calitate dorim
Pentru că fel și fel de oaspeți ne vin:
Fuduli, modești, buni și răi, culți și inculți,
Distinși profesori, elevi cu-ai lor părinți.
 
Vine doamna roșcovană
Îmbrăcându-se în blană
Bărbatul chipeș la costum
Potrivindu-și pantoful bun.
 
Unui dascăl cu părul bălan
Un elev știut cam năzdrăvan
Se laudă că ia bursă, are bani
Și foarte mulți fani, cu sute de Like-uri.
 
De prin sălile de clase
Vin Ilene Cosânzene
Și cu ele Feți-Frumoși
Elevi deștepți și cuminți.
 
 
Directorul speech-ul își rosti,
În cor „La mulți ani!" se auzi
Școala-aceasta gazdă-nțeleaptă
Pe toți la masă vă așteaptă!
 
Sunt așezate bucatele
Și la ochi și la gust plăcute,
Alune, mere și-alte fructe
Sucuri naturale proaspete
Ape de izvor, cristaline.
 
La un așa ospăț, la masă
Elevii doresc să rostească:
„Școala noastră-i a doua casă
La mulți ani, deci, ea să trăiască!"
 
Iar pentru data viitoare
La următoare-aniversare
Școala noastră vă reașteaptă
Cu invitația lansată!
 
Dacă în cadrul prezentărilor, la secțiunea destinată cadrelor didactice, imaginea școlii noastre s-a dovedit a fi promovată, încât cadrele didactice din toată țara participante au apreciat nota noastră de originalitate, la rândul nostru, am avut deosebita plăcere să coordonăm echipele de elevi care sârguincioși, în cadrul cercetării lor au evidențiat că educația de calitate nu presupune doar transmiterea de cunoștințe, ci și construirea unor relații bazate pe încredere, empatie și sprijin emoțional. În acest sens, s-au identificat trei concepte-cheie care, în viziunea elevilor, definesc o educație de calitate: Simpatia, Sociabilitatea și Slujirea. De asemenea, au subliniat importanța unui stil de viață echilibrat, care include obiceiuri sănătoase și organizarea eficientă a timpului, pentru a sprijini atât performanța școlară, cât și bunăstarea fizică și mentală. Astfel, s-a ajuns la concluzia, că educația nu este doar despre ceea ce elevii învață în școală, ci și despre cum să se îngrijească de ei înșiși, de sănătatea lor. Desigur, din mulțimea elevilor care au participat la studii de cercetare, pentru diseminarea rezultatelor, au fost selectați reprezentanți ai elevilor. În spatele lor se află echipa de elevi, așa-ziși tehnicieni, care s-au ocupat de sonorizare și buna calitate a redării prezentărilor din cadrul simpozionului, ale căror nume deși nu sunt pomenite, se știe că le apreciem disponibilitatea și seriozitatea, fără de care, nu puteam desfășura activitatea în condiții optime.
În ce ne privește pe noi, cadre didactice, cu modestie admitem că în tendința spre calitate suntem plini de râvnă, încât eșecurile le considerăm ca trepte indispensabile de trecut, care ne apropie pas cu pas de atingerea succesului. Noi, cadrele didactice de la școala noastră, nu suntem nici pe departe perfecți, dar chiar dacă nu trâmbițăm, ducem lupte uriașe cu noi înșine spre a atinge calitatea, încât, să putem fi exemple de urmat, atât în viața personală, cât și profesională. Avem rezultate temporare, dar și de lungă durată, în drumul spre calitate și acestea ne servesc imbold spre a cere calitate și de la elevii noștri. Un cadru didactic din țară, a ales să prezinte la simpozion calitatea ca standard cerut în domeniul chimiei, condimentând prezentarea prin povestirea unei secvențe amuzante de pe parcursul studiului de cercetare, când elevii după ce pe parcursul zilei au lucrat atât de mult ca să obțină ceva de calitate încât cercetarea extinzându-se după miezul nopții au ajuns să converseze Eu perfect compus, Tu perfect compus... oboseala spunându-și cuvântul. E uman să avem limite, deci, nu putem dintr-odată, în aceeași zi, să devenim perfecți, decât, doar conjugând verbul perfect. La partea întrebări-răspunsuri, elevii noștri au dat dovadă de faptul că nu numai teoria au însușit-o, ci au practică în citirea detaliată a etichetelor produselor, în renunțarea la junkfood-uri, zahăr și altele dăunătoare organismului. Deci, atât cadre didactice, cât și elevi ai școlii noastre, calitate dorim și la asta, Doamne-ajută!
Prof. Bondar Zita

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:24 Ora standard a Europei de Est