Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Români, înainte de toate!

La ,,Oltea Doamna”

Români, înainte de toate!

Trăim vremuri tulburi, un lucru pe care nimeni nu-l poate contesta, modelele de carton , cu strălucirea lor de fațadă, sunt un dușman constant pentru copiii noștri, care preiau, crezând că e bine, ceea ce văd pe rețelele de socializare.

În aceste condiții, când orice ecran are câștig de cauză, ne rămâne nouă, dascălilor, datoria obligatorie de a face pact cu părinții, cu biserica, cu tradițiile și obiceiurile strămoșești pentru ca ei, cei ce vor urma după noi, să nu se piardă în necunoaștere.
Vineri, înainte de 30 noiembrie și 1 Decembrie, două sărbători cu totul românești, Școala Gimnazială „Oltea Doamna" din Oradea,a vrut să-i sensibilizeze pe elevi, cu un mic program dedicat sărbătorii naționale. Astfel, în pauza mare, cu toții ne-am întâlnit pe terenul școlii pentru a aduce un omagiu celor care au contribuit la înfăptuirea Marii Uniri de la 1918. Doamna director adjunct, profesor Liliana Bocoi, ne-a vorbit despre însemnătatea acestei zile și corul școlii ne-a încântat cu cântece patriotice, „ajutat" de toți elevii școlii. 
Elevii clasei a IV-a D, coordonați de doamna profesor Cristiana Vidican, au organizat apoi o întâlnire cu părinții și bunicii din clasa lor, sub forma unei zile / șezători românești. Au vorbit despre cele două zile atât de importante pentru noi, românii, punctând faptul că suntem înainte de toate creștini, lucru realizat de Sf. Apostol Andrei, ocrotitorul României, cu mult înaintea vecinilor noștri ruși, maghiari, sârbi... 
Copiii au intonat cu sufletul, printre alte cântece patriotice, emoționantul Imn al Ortodoxiei, pe versurile poetului Radu Gyr și ne-au bucurat sufletele cu câteva colinde culese din județul Bihor de către doamna Iuliana Băican Chelu. Au fost răsplătiți cu diplome, dar și cu bucate românești aduse de către invitații lor: plăcinte tradiționale, brânzoici, clătite, cozonaci și tot felul de prăjituri făcute în casă de mâini dibaci, bucate al căror unic ingredient comun a fost dragostea. 
A fost o zi minunată, copii, părinți, bunici - uniți în cuget și-n simțiri de mândria de a fi români, creștini ortodocși.
Prof. Cristiana Vidican

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:48:19 Ora standard a Europei de Est