Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Expoziția de icoane „Armonii sacre”, aflată la cea de-a IV-a ediție

Biblioteca Universității din Oradea găzduiește

Expoziția de icoane „Armonii sacre”, aflată la cea de-a IV-a ediție

Biblioteca Universității din Oradea găzduiește cea de-a IV-a ediție a expoziției de icoane ,,Armonii sacre", eveniment artistic al studenților Programelor de studiu licență Arte Plastice - Pictură și master Arte Plastice și Multimedia, Departamentul de Arte Vizuale, Facultatea de Arte.

Sub directa coordonare a lect. univ. dr. Titiana Alina Marcu, studenții orădeni prezintă publicului o suită de lucrări care amintesc de frumusețea artei creștine, a picturii icoanelor pe lemn și pe sticlă. „Personalitatea artistică a fiecărui student se face remarcată prin cercetarea iconografică asimilată cu tehnicile și instrumentele picturii vechi, medievale", spune coordonatoarea expoziției.
Vernisajul expoziției va avea loc marți, 17 decembrie 2024, ora 16.00.
Invitați ai tinerilor artiști, membrii Grupului vocal „Crisia", al Departamentului de Muzică, coordonați de lect. univ. dr. Florin Mariș Hinsu și conf. univ. dr. Oana Lianu; studenții Facultății de Litere, coordonați de lect. univ. dr. Anca Tomoioagă,  Grupul vocal „Floare de lotus" din Sânmartin, coordonat de Loredana Pantea și Corul „Diacon Nicolae Firu" al Liceului Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu", coordonat de pr. prof. Ștefan Lacatoș.
„Expoziția studenților Programelor de studiu licență Arte Plastice - Pictură, Arte Plastice și Multimedia aduce instituției noastre de învățământ un plus de vizibilitate. Fiecare lucrare este înțeleasă ca o manifestare a respectului pentru tradiția picturii bizantine și o etapă spre cercetarea creativă", a declarat conf. univ. dr. Corina Andor, decanul Facultății de Arte a Universității din Oradea.
„Interpretată ca reprezentare a transcendentului, icoana pictată se înscrie în tradiția școlii bizantine și descoperă învățătura dogmatică, morală și liturgică a bisericii. Icoana este înțeleasă de studenți ca atitudinea de apropiere față de lucrarea sacră în limbajul complex, ca imagine și cuvânt care se revelează. Analizând arta iconografică, este important să avem în vedere trei aspecte: calitatea artistică, viziunea teologică și cunoașterea științifică. Ignorând unul dintre aceste aspecte riscăm să nu mai înțelegem pe deplin mesajul acestei forme de artă.  Etapele realizării icoanei corespund parcurgerii unei arhitecturi scalare, ca trepte ale luminii necreate și momente revelatorii, teofanice. Fiecare etapă tehnică redă creșterea progresivă a luminii, de la întunericul necunoașterii, reprezentat de stratul suport al lemnului și grundului, spre dezvăluirea treptată a luminii cunoașterii transfigurată în chip. Prin limbajul liniilor și al culorilor, icoanele ne transmit învățătura dogmatică a Bisericii, ele sunt o carte deschisă cu învățături despre credință. Iconografia înainte de toate are un rol instructiv-educativ. Biserica a făcut din această formă de artă un mijloc de învățare și educație creștină. Ea dă pretutindeni mărturie despre Dumnezeu care S-a făcut om pentru ca omul să se îndumnezeiască, să aibă viață, să devină cu adevărat un chip înscris în veșnicie. Icoanele expozanților sunt o sărbătoare a privirii și a inimii, menite să cucerească privitorii de la prima vizionare", explică conf. univ. dr. Titiana Alina Marcu. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:33:33 Ora standard a Europei de Est