Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Schimbarea la față a școlilor din comuna Rieni

Joi, 6 august, în sfântă zi de sărbătoare

Schimbarea la față a școlilor din comuna Rieni

Cine vrea poate. Cine nu vrea să muncească găsește motive și scuze! Joi, 6 august 2009, pe șantierul Școlii din Rieni, se muncea în ciuda faptului că era ziua Schimbării la Față a Domnului...
În comuna Rieni, ca și la Tulca, directorul școlii (inst. Liliana Balint) și primarul (prof. Gheorghe Ioan Bota) colaborează foarte bine, iar rezultatele nu pot fi decât cele scontate.

 Noul și tânărul primar al comunei Rieni, dl Gheorghe Ioan Bota (în vârstă de 28 de ani), este, poate, cel mai tânăr primar din județul Bihor. Ca fost director coordonator al școlilor, cel dintâi gospodar al comunei știe cel mai bine care este soarta școlilor și grădinițelor din Rieni, Ghighișeni, Petrileni, Valea de Jos, Sudrigiu și cătunul Cucuceni. Bine intenționat și realist, dascălul din fruntea obștii vrea să facă minuni în „Þara Minunilor”, cu cap, în ordinea priorităților și în măsura finanțărilor.
 Aflat la primul său mandat, primarul vrea trei lucruri de substanță: drumuri asfaltate, apă și canalizare. Nu mult și prost, ci puțin și bun!
 „Avem 8 km de drumuri neasfaltate, drumuri comunale și străzi, din care un kilometru, la Sudrigiu, care este deja asfaltat. Cei 4,1 km de la Rieni-Ghighișeni sunt în fază de licitație, bani obținuți prin H.G. nr. 577, prin Consiliul Județean, de la Ministerul Dezvoltării Regionale și Locuinței. Canalizarea e în derulare, fiind efectuată, dar și plătită, în proporție de 25 la sută, iar până la sfârșitul anului, prin Ministerul Mediului, preconizăm să ajungem la 40-50 %. Rețeaua de apă este introdusă și funcțională, dar avem probleme cu sursa de apă, în special în satele Rieni, Ghighișeni și Valea de Jos. În acest sens, avem depuse proiecte tot la ministerul domnului ministru Vasile Blaga și așteptăm perioada de depunere pe ordonanța nr. 7. Mai mult decât atât, am depus un proiect pe F.E.A.D.R. și așteptăm finanțare pentru diferența de drumuri, apă, Căminul Cultural din Petrileni și Grădinița cu Program Prelungit din Rieni.”
 Observăm că domnului primar îi plac cifrele și calculele exacte, nu degeaba e profesor de matematică.
 „Ieșim mai bine construind, decât să reparăm...”
 În ceea ce privește soarta unităților de învățământ, dascălul din fruntea comunei a comandat, din start, un S.F. (studiu de fezabilitate) pentru toate școlile și un P.T. (proiect tehnic) pentru fiecare școală, pe care le-a depus la Inspectoratul Școlar al județului Bihor. „Aceste proiecte constau în: reparație capitală la Școala din Ghighișeni, construirea unei grădinițe noi la Petrileni, școli și grădinițe noi la Sudrigiu și Valea de Jos. Sunt multe, dar le vom lua pe rând, sistematic. Eu sunt de principiu că dacă avem 3 lei, să-i băgăm într-o școală și să terminăm ceea ce am început, nu să lucrăm pe zece fronturi, fără niciun rezultat. Studiul de fezabilitate ne arată că ieșim mai bine construind, decât să reparăm. Și astfel, nici nu perturbăm buna desfășurare a procesului de învățământ. Ne-am propus ca în fiecare an să rezolvăm câte un obiectiv...”
 Vorbește tânărul primar... ca din Biblie! 
La Școala din Rieni, se execută izolare termică exterioară
Pe muncitori i-am găsit cocoțați pe schele. Ni se spune că sunt pe punctul de a finaliza izolarea termică exterioară, dar mai au multe alte sarcini: de vopsit pazia și gardul, amenajarea de trotuare în jurul școlii, scări și gresie la intrare...
Însoțiți de doamna director, Liliana Balint, aveam să trecem și pe la școlile din Ghighișeni, Petrileni și Valea de Jos. La Ghighișeni se face reparație capitală: consolidat fundație, înlocuirea coarnelor la acoperiș, schimbarea instalației electrice, geamuri și uși termopan, schimbarea pardoselii cu parchet laminat, lambriuri pe coridoare și în sălile de clasă, zugrăveli interioare și exterioare, centrală termică și magazie de lemne. În contrast cu școala-muzeu, aflată în șantier, terenul de sport betonat și împrejmuit pare o bijuterie.
Pe o ploaie  măruntă și deasă, am ajuns și la Petrileni și Valea de Jos. Văzând starea clădirilor, îi dăm dreptate primarului: nu merită reparate, ci reconstruite. Doamna director oftează, regretând situația. „Din păcate, elevii din ciclul primar de la Petrileni merg la școală la Ștei (la un kilometru distanță). Prin urmare, la Petrileni se va reconstrui doar grădinița.”
O înțelegem. A preluat ... ce a găsit, o moștenire groaznică. Speră, însă, că noul primar se va bate și va face tot ce și-a propus. Îl cunoaște ca om de acțiune, luptător și om de cuvânt.
O sală de sport  și 39 de apartamente A.N.L.
Din datele furnizate de ec. Cornelia Bălan, secretara școlii și doamna director, inst. Liliana Balint, aflăm că în cele patru școli (două cu clasele I-IV de la Sudrigiu și Valea de Jos și două cu clasele I-VIII de la Rieni și Ghighișeni) învață 318 elevi, iar cele cinci grădinițe cu program normal (din Rieni, Sudrigiu, Valea de Jos, Ghighișeni și Petrileni) sunt frecventate de 112 preșcolari. De instruirea și educarea copiilor și elevilor din comuna Rieni se ocupă șapte educatoare (institutori), nouă învățători (institutori) și 18 profesori, toți calificați (majoritatea având gradul didactic I și II). Doamna director a ținut să ne mai informeze despre proiectul de parteneriat „Punte între oraș și sat”, derulat cu Școala cu clasele I-VIII „Miron Pompiliu” din Ștei, despre revista „Tinere condeie”, unde sunt publicate rezultatele obținute de șapte premianți ai școlii (Sebastian Bălan – premiul I, Sebastian Popa – premiul II pe țară, Timotei Pantea și Alina Toma - tot premii II, Mădălin Bințu, George Balș și Andreea Guler – trei premii III, în primul semestru al anului școlar 2008 - 2009 (la Concurs 24, „Piticot” și șah) și despre faptul că primăria le decontează transportul (abonamentul) elevilor și personalului navetist din învățământ.
Nu vom încheia acest reportaj fără să nu facem cunoscute două proiecte de viitor pe care dl primar le dorește finalizate în primul său mandat: o sală de sport cu o tribună de 150 de locuri la „granița” dintre Petrileni și Rieni și 39 de apartamente A.N.L. în satul Sudrigiu. (Ovidiu DAN)  
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Schimbarea la față a școlilor din comuna Rieni.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 08:17:24 Ora standard a Europei de Est