Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Poziția de top a Universității din Oradea, reconfirmată de QS World University Rankings - Sustainability

Clasamentul, publicat la 10 decembrie 2024

Poziția de top a Universității din Oradea, reconfirmată de QS World University Rankings - Sustainability

Universitatea din Oradea figurează în topul ediției din acest an a clasamentului internațional QS World University Rankings - Sustainability, între cele mai bine poziționate instituții academice din România și printre primele 1.020 de universități ale lumii

Clasamentul, publicat la 10 decembrie 2024, evaluează universitățile lumii din punctul de vedere al dezvoltării durabile. Topul mondial include mai multe universități românești decât anul trecut. Universitatea din Oradea se plasează pe poziția cinci-șase a clasamentului național, la egalitate cu o altă universitate clujeană. Universitatea din Oradea a obținut punctaje remarcabile la evaluarea unor criterii precum: Impactul în mediu/sustenabilitate - 58.7, Impactul social/egalitate de șanse - 57 și Bună guvernanță - 73,3. QS World University Rankings - Sustainability 2025 evaluează instituțiile de învățământ superior în funcție de trei criterii principale: impactul asupra societății (pondere 45%), impactul asupra mediului (pondere 45%), guvernanța (pondere 10%). 
„Poziționarea universității noastre, în acest prestigios ranking internațional, printre primele o mie de universități ale lumii și pe poziția a șasea la nivel național nu poate decât să ne onoreze, cu atât mai mult cu cât, din cele peste 50.000 de universități existente pe plan mondial, doar mai puțin de două mii au reușit ca măcar să pătrundă în acest clasament. Evident, faptul că Universitatea din Oradea este, din nou, în topul instituțiilor de învățământ superior din România reconfirmă evoluția ascendentă a universității noastre din ultimii ani", a declarat prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, rectorul Universității din Oradea. (B.C.)


Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 06:56:04 Ora standard a Europei de Est