Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un alt fel de teatru pentru copii cu autism - ASTa teatru

Marți, lansare de proiect

Un alt fel de teatru pentru copii cu autism - ASTa teatru

Marți, 14 ianuarie 2025, la Centrul Cultural Posticum a avut loc lansarea proiectului ,,ASTa teatru" - terapie prin teatru senzorial pentru copii cu autism, finanțat de către Fundația pentru Comunitate prin Programul MOL pentru Sănătatea Copiilor.

Printre invitați s-au regăsit  reprezentanți din partea I.S.J. Bihor, ai Universității din Oradea, Facultatea de Științe Socio-Umane, Departamentul de Științele Educației, directori ai instituțiilor de învățământ special și de masă, parteneri ai proiectului, precum și cadre didactice din aceste instituții. 
Proiectul a fost inițiat de către Asociația ORCA și are ca scop oferirea unor spectacole de teatru senzorial pentru copii cu autism, școlarizați atât în învățământul special, precum și pentru cei integrați în învățământul de masă, în vederea dezvoltării lor sociale și emoționale. 
Președintele Asociației ORCA, d-na prof. psihopedagog Eva Oprea, a precizat că această metodă alternativă de terapie și-a dovedit eficiența din punct de vedere statistic în dezvoltarea senzorială, socio-emoțională și a comunicării la copii cu alte tipuri de dizabilități, printr-un proiect anterior. ,,Este o provocare să oferim acest tip de terapie copiilor cu TSA, având în vedere dificultățile de integrare senzorială cu care se confruntă majoritatea dintre ei. În acest sens, trebuie să adaptăm această metodă nevoilor lor, astfel încât să le oferim o șansă în plus prin care să contribuim la dezvoltarea abilităților de comunicare și de socializare". Ca și noutate în acest proiect, este implicarea unui actor profesionist, d-nul Ferenc Herman, care va sprijini proiectul din punct de vedere profesional și logistic. 
Invitații au obținut informații despre metoda teatrului senzorial prin prezentarea d-nei prof. psihopedagog Györgyi Boros, după care au au avut prilejul experimentării atmosferei unui spectacol de teatru. 
În finalul evenimentului, d-na lect.univ.dr.Raluca Răcășan reprezentanta Universității din Oradea, Facultatea de Științe Socio-Umane, Departamentul de Științele Educației, a apreciat implicarea studenților în proiectele anterioare ale asociației și și-a exprimat speranța că  spectacolele de teatru senzorial vor ajuta procesul complex al integrării preșcolarilor și elevilor cu TSA în învățământul de masă.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 02:55:42 Ora standard a Europei de Est