Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce e amorul?... de la bunici la nepoţi

EMINESCU - 175

Ce e amorul?... de la bunici la nepoţi

La mijloc de ianuarie am cinstit, iarăşi, memoria Poetului nostru naţional - Mihai Eminescu, dar şi Ziua Culturii Române.

În urmă cu 3 ani lansam ediţia pilot a spectacolului omagial închinat băietului din Bucovina, gândindu-ne la fundamentarea unei tradiţii a evocării eminesciene printr-un parteneriat realizat între Asociaţia de Ajutor Reciproc a Pensionarilor „Unirea" Beiuş, Colegiul Naţional „Samuil Vulcan" şi Primăria Municipiului Beiuş.
Mai întâi am depănat Povestea copilăriei lui Eminescu. Apoi, o altă preafrumoasă poveste, cea a neamului românesc, în viziune eminesciană. La împlinirea a 175 de la naşterea celui venit pe lume în anul pus sub semnul planetei Venus, care în limba ,,părinţilor din părinţi" se numea Luceafărul, am încercat să pătrundem definiţia iubirii, aşa cum ne-a transmis-o omul şi geniul care a cunoscut multiple faţete ale amorului.
Lumina înălţătoare a iubirii adolescentine, cu acorduri suave şi inocente, alunecă spre umbra apăsătoare şi exprimarea gravă a poeziilor de deplină maturitate. Între încredere, pasiune şi decepţie, poezia eminesciană de iubire exprimă zbuciumul unei fiinţe superioare, sensibile, deoarece aspiraţiile sale înalte sunt imposibil de realizat într-o societate opacă, ostilă geniului. Sub genericul de la bunici la nepoţi, şi împreună cu publicul, am desluşit taina versurilor eminesciene neasemuite, care ne-au dezvăluit Ce e amorul. 
Poezia şi muzica au şters contradicţia dintre generaţii, nepoţii din Corul „Alma Mater" al Colegiului vulcanist, dirijat de prof. Gabriela Vescan, şi elevii din public simţindu-se bine în preajma bunicilor declamatori.
Tragem nădejde că Poetul Nepereche a devenit sufletul pereche al nostru, al beiuşenilor, convingerea noastră rămânând aceeaşi: cel mai bun omagiu pe care îl putem aduce Poetului este să-i citim opera.
Proiectul educativ pentru adulţi şi elevi se încadrează în domeniile: Educaţie culturală pentru adulți/ pensionari și elevi; Cultură şi civilizaţie românească - Ziua Culturii Naţionale.
Activităţile acestui tip de proiect permit valorificarea și promovarea potențialului uman al urbei - pensionari și elevi; cultivarea unei atitudini favorabile lecturii; promovarea valorilor naţionale (creaţia eminesciană; colecția etnografică a Colegiului vulcanist); realizarea unor produse finale valoroase: spectacolul omagial; DVD material didactic auxiliar; eseuri, pagini de jurnal, alte creaţii de publicat în revista Colegiului; album foto.
Dintre avantajele proiectului: petrecerea timpului liber în mod creativ şi atractiv; favorizarea socializării elevilor cu seniori ai urbei; participarea la viaţa culturală a şcolii şi a oraşului.
Prof. Elena-Olivia Ojică,
iniţiator şi coordonator al proiectului

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 16:14:10 Ora standard a Europei de Est