Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Curs, eveniment de anvergură europeană la Universitatea din Oradea

Etica, Inteligența Artificială și Finanțele Digitale

Curs, eveniment de anvergură europeană la Universitatea din Oradea

Universitatea din Oradea găzduiește, în zilele de 20 și 21 ianuarie 2025, cadre didactice și doctoranzi de la 15 universități europene. Aceștia iau parte la cursul intensiv cu tema „Etica în Inteligența Artificială și Finanțe Digitale", organizat sub patronajul Facultății de Științe Economice (FSE).

Luni dimineața, în Aula Magna, participanții au avut parte și de o scurtă deschidere festivă a evenimentului, cu participarea prof. univ. dr. Sanda Filip, prorector al Universității din Oradea.  „Vă mulțumesc pentru prezența dumneavoastră la Oradea și sper ca aceste cursuri să reprezinte doar primul pas al unei colaborări de durată", a spus prof. univ. dr. Sanda Filip. 
Coordonatorul evenimentului, asist. univ. dr. Ioana Coita, a explicat că acesta reunește cadre didactice, experți și doctoranzi care utilizează modele de Machine Learning, atât în cercetare, cât și în industrie. „Cursul este conceput ca un forum dinamic de dezbatere pe tema provocărilor etice asociate utilizării datelor reale în dezvoltarea modelelor Machine Learning. Aceste două zile reprezintă o oportunitate de învățare, colaborare și schimb de idei pentru toți cei interesați de intersecția dintre etică, Inteligență Artificială și inovațiile în Finanțe Digitale", a mai subliniat asist. univ. dr. Ioana Coita.
Decanul Facultății de Drept, conf. univ. dr. Cristian Miheș, apreciază că aceste cursuri intensive „reprezintă un eveniment foarte important, o premieră pentru Universitatea din Oradea și un bun exemplu de colaborare interdisciplinară în domeniul cercetării".
La rândul său, conf. univ. dr. Dorin Coita, prodecanul FSE, i-a asigurat pe cei prezenți că domenii precum cel al Inteligenței Artificiale (AI) și al Finanțelor Digitale „se află în sfera de interes a Facultății de Științe Economice", adăugând că își dorește ca participanții „să contribuie împreună la dezvoltarea acestor domenii ale cunoașterii". 
„Mulțumim Universității din Oradea că a primit să găzduiască acest moment important pentru noi", a spus asist. prof. Wouter van Heeswijk, de la Universitatea din Twente, coorganizator al evenimentului.
Vorbind în numele cadrelor didactice participante, prof. univ. dr. Catarina Simones da Silva, de la Universitatea din Coimbra, i-a prevenit pe studenții doctoranzi că zilele următoare vor fi dedicate: „cunoașterii, învățării și împărtășirii în aceste domenii de top". 
Vorbind în numele FinNex, coorganizator al întâlnirii, drd. Marius Vlad Pop, a afirmat că tinerii cercetători din aceste domenii de vârf au sarcina „de a accelera inovarea și de a umple spațiul gol dintre cercetarea academică și industrie".
Evenimentul găzduit de Universitatea din Oradea face parte din prestigiosul proiect european Horizon Marie Skłodowska-Curie - DIGITAL: https://www.digital-finance-msca.com/. 
Organizatorii principali sunt:
● Universitatea din Oradea,
● Spinoff-ul FinNex,
● Universitatea din Twente (Olanda),
● Universitatea din Coimbra (Portugalia),
● Universitatea de Economie din Bratislava (Slovacia),
● Universitatea din Sofia St. Kliment Ohridski (Bulgaria),
● Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca (România),
● Academia de Studii Economice din București (România).
Printre lectorii evenimentului se află:
-Frédérik Sinan Bernard, Universitatea din Twente,
-Renata Guizzardi, Universitatea din Twente,
-Sebastian Văduva, Universitatea „Emanuel" din Oradea,
-Wolfgang Karl Hardle, Universitatea Humboldt din Berlin, 
-Daniel Pele, Academia de Studii Economice București, 
-Xiaohong Huang, Universitatea din Twente, 
-Jana Peliova, Universitatea Economică din Bratislava, 
-Karsten Wenzlaff, Universitatea din Hamburg,
 Olivjia Filipovska, Institutul Geostrategic Global din Skopje, 
-Adriana Tiron-Tudor, Universitatea „Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca, 
-Codruța Mare, Universitatea „Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca,
-Liana Stanca, Universitatea „Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca.
 (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:07 Ora standard a Europei de Est