Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

15 ani de cercetare doctorală în sociologie

Universitatea din Oradea - eveniment festiv,

15 ani de cercetare doctorală în sociologie

Absolvenți, studenți, doctoranzi, profesori și reprezentanți ai conducerii universității au sărbătorit împreună, marți, 21 ianuarie 2025, împlinirea a 15 ani de cercetare doctorală în sociologie la Oradea.

A fost, după cum spunea prof. univ. dr. habil. Adrian Hatos, directorul Școlii Doctorale de Sociologie și amfitrionul evenimentului: „o sărbătoare a recunoștinței față de toți aceia care au pus umărul la existența acestui domeniu de doctorat". 
După ce a punctat că, în 2025, învățământul academic orădean împlinește 245 de ani, rectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău a remarcat dinamica extraordinară a școlii sociologice orădene. „Înființată după 1990, sociologia orădeană avea deja în 2009 domeniul doctoral acreditat. Aceasta este o performanță extraordinară, un exemplu pe care mi-aș dori să-l urmeze și celelalte domenii", a spus rectorul Universității din Oradea. Prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău a ținut să o felicite personal pe prof. univ. dr. habil. Floare Chipea, fost decan al Facultății de Științe Socio-Umane, cea căreia i se datorează înființarea Școlii Doctorale de Sociologie. „Felicitări, doamnă decan Chipea, în primul rând! Și felicitări tuturor colegilor care au scris istorie la Universitatea din Oradea. Să ducem mai departe valorile în care ați crezut!", a spus rectorul. 
Directorul Consiliului pentru Studiile Universitare de Doctorat (CSUD) al Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Radu-Cătălin Țarcă a punctat cele trei perioade importante ale Școlii Doctorale de Sociologie orădene: înființarea, consolidarea și „etapa de confirmare, maturitate a școlii doctorale". Directorul CSUD a mai remarcat că, încă din perioada ei de consolidare, Școala Doctorală de Sociologie „a știut să își diversifice aria de cercetare, din punctul de vedere al abordării și al problematicilor, obținând vizibilitate la nivel național și internațional". 
Vorbind în calitate de reprezentant al Senatului Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Cristian Grava, vicepreședinte al acestui for, a remarcat faptul că, deși foarte tânără, Școala Doctorală de Sociologie a adunat, la aniversarea ei, trei generații de cercetători. „Fondatorii, a doua generație, care este în culmea puterii de muncă, și generația tânără de doctoranzi. Prin dumneavoastră domeniul de doctorat Sociologie își atinge pe deplin obiectivele", a concluzionat vicepreședintele Senatului Universității din Oradea. 
Conf. univ. dr. Dragoș Dărăbăneanu s-a adresat celor prezenți în calitatea sa de prodecan al Facultății de Științe Socio-Umane. După ce a adus un elogiu „laudei domoale, un semn de sănătate instituțională și socială, în general", prodecanul a subliniat că Școala Doctorală de Sociologie „aduce un plus în contextul contabilizării indicatorilor de performanță ai Universității din Oradea". 
Prof. univ. dr. habil. Adrian Hatos a prezentat audienței o istorie a Școlii Doctorale de Sociologie de la Universitatea din Oradea. În cifre aceasta înseamnă: al zecelea domeniu doctoral la Universitatea din Oradea, 141 de doctoranzi înscriși, 55 de absolvenți, 10 coordonatori de doctorat, zero teze respinse de CNATDCU și cea de a cincea școală doctorală, pe domenii, la nivel național, conform unei evaluări făcută, în anul 2016, de platforma „România curată". Directorul Școlii Doctorale de Sociologie a precizat că, în viziunea sa, aceasta trebuie să aibă trei „ambiții": creșterea numărului coordonatorilor de doctorat, mai multe proiecte de cercetare, creșterea implicării în societate și a vizibilității. 
La rugămintea directorului Școlii Doctorale de Sociologie, a vorbit și prof. univ. dr. habil. Floare Chipea. Ea a oferit celor prezenți un rar exemplu de modestie. „Nu noi am fost întemeietorii sociologiei orădene. Adevăratul întemeietor a fost Teodor Maghiar care, cu obstinație chiar, a construit, în zona de vest a țării, o universitate puternică", a spus prof. univ. dr. habil. Floare Chipea. Evocând anii de început, fostul decan al Facultății de Științe Socio-Umane i-a amintit și pe profesorii: Gheorghe Șișeștean, Lia Pop, Ioan Horga, Cristian Miheș sau Șerban Olah. „Pornind de la calitatea conducătorilor de doctorat, de la modul în care este privită și evaluată în acest moment sociologia orădeană, am certitudinea că Școala Doctorală de Sociologie va face încă istorie în cercetare", a mai declarat prof. univ. dr. habil. Floare Chipea. 
Fostul decan și ceilalți vorbitori au primit, din partea conducerii Școlii Doctorale de Sociologie a Universității din Oradea, câte o plachetă omagială. Din seria evenimentelor aniversare a făcut parte și momentul lansării volumului „Tradiție și inovație - 15 ani de cercetare doctorală în sociologie la Oradea". (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:26 Ora standard a Europei de Est