Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Perspective asupra IQ. Explorând inteligența umană”

Eveniment marca „TopFormalis”

„Perspective asupra IQ. Explorând inteligența umană”

Marți, 21 ianuarie 2025, Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea, a organizat în sala „Comuniteca" a Fundației Comunitare Oradea o nouă activitate din cadrul proiectului județean „Clubul prietenilor TopFormalis" 2024-2025.

Activitatea intitulată „Perspective asupra IQ. Explorând inteligența umană" a fost moderată de d-l prof. Evan Sugar și a fost inclusă în Calendarul Activităților Educaționale Județene al Inspectoratului Școlar Județean Bihor. La această activitate au participat aproximativ 20 de profesori din învățământul preuniversitar orădean. Scopul activității a fost reprezentat de Explorarea conceptului de inteligență, discutarea despre diferitele tipuri de inteligență și modalitățile de măsurare a acesteia (inclusiv testele IQ), respectiv analizarea rolului și locului inteligenței umane în cadrul procesului instructiv-educativ și a reușitei școlare.
    Activitatea a avut forma unui atelier interactiv în cadrul căruia s-au discutat următoarele aspecte:
1.Ce este inteligența?
Un concept complex care se referă la capacitățile de logică, înțelegere, conștientizare, învățare, inteligență emoțională, raționament, planificare, creativitate și rezolvare de probleme.
2.Cât de exact se pot prezice scorurile genetice IQ?
Studiile pe gemeni și pe familie au arătat în mod constant că diferențele genetice reprezintă aproximativ jumătate din variația de inteligență între indivizi, influențele genetice devenind mai puternice pe parcursul vieții
3.Clasificarea generală a testelor.
În funcție de poziția în procesul de evaluare
În funcție de forma procesului de derulare
4.Scurtă istorie a testelor de inteligență: 1800 Galton/1805 Alfred Binet (Simon)/ 1930 William Stern/1923 Jung/1975 Myers-Briggs
5.Cum influențează inteligența umană reușita școlară a elevilor?
Inteligența umană reprezintă unul dintre cei mai importanți factori cognitivi care pot influența reușita școlară a elevilor, alături de procesele senzoriale, memorie, limbaj, imaginație, atenție, creativitate, procesele afectiv motivaționale etc.
La finalul activității, toți cei prezenți și-au declarat satisfacția de a fi participat la discuțiile propuse, precum și disponibilitatea de a aplica cele învățate în munca cu elevii lor, principalii beneficiari ai întregului demers de formare profesională continuă.
Prof. univ. dr. Valentin Blandul

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 06:34:23 Ora standard a Europei de Est