Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școală fără copii și copii fără școală

La Șișterea și Șușturogi

Școală fără copii și copii fără școală

La școlile din Șișterea și Șușturogi, localități aparținătoare comunei Cetariu, sunt probleme nerezolvate sau soluționate „prost” din punctul de vedere al unor părinți, care nu sunt de acord cu soluția dată de Inspectoratul Școlar al județului Bihor. Ieri (joi, 13 august 2009), aveam să vizităm unitățile de învățământ din comuna Cetariu și să aflăm cu ce probleme se confruntă, chiar din gura directorului coordonator, prof. Molnar Gyozo – „cel care cunoaște cel mai bine cum stau lucrurile, cel care gestionează situația de ani buni (din 2003 – n.n.)”, vorba dlui viceprimar, Toth Iuliu.

 La Cetariu și Șișterea sunt școli și grădinițe renovate, recent, în 2008-2009, pe bani grei (miliarde). Arată bine și corespund din toate punctele de vedere. La Șușturogi, școala se prezintă într-un hal fără de hal, ca o „magherniță” nelocuită de zeci de ani, care nu ar fi bună nici măcar de muzeu...
 Se cunoaște care este politica ministerului de resort: desființarea claselor gimnaziale simultane și comasarea elevilor din două sau mai multe școli învecinate. Așa a gândit și Inspectoratul Școlar când a repartizat Școlii din Cetariu un microbuz (de 16+1 locuri), că elevii maghiari (de gimnaziu) din Șișterea să învețe la școala de centru ca și cei din Tăutelec, chiar dacă ei dispun, la ei în sat, de școală și grădiniță renovate de curând. Unii erau de părere să aducă la Cetariu până și elevii români din Șușturogi, prin înființarea unei secții de română, chiar dacă, problema cu clasele simultane rămânea tot nerezolvată. Părinții copiilor din Șușturogi s-au opus și au reușit să convingă Inspectoratul Școlar că dacă tot se păstrează clasele simultane, atunci copiii lor să învețe în școala din sat, chiar dacă clădirea arată jalnic!
 Așadar, copiii din Șișterea au școală în sat, dar nu au voie să învețe în ea, copiii din Șușturogi nu au școală decât acoperiș deasupra capului, dar au voie să învețe în sat. Sunt două decizii absolut de neînțeles, luate, probabil, la derută, de cineva care nu cunoaște situația din teren, dar vrea să respecte legea... pe jumătate!
 Vineri, am dorit să aflăm și părerea inspectorului general al I.S.J. Bihor, dl prof. Dorel Luca. I-am prezentat situația de fapt, cunoscută de noi, de la fața locului, și din ceea ce ne-a povestit directorul școlii coordonatoare, dl prof. Molnar Gyozo, dar generalul nu a dorit să se pronunțe până nu va ajunge chiar dumnealui la fața locului să vadă ce și cum. Ne-a promis că săptămâna viitoare va merge să cerceteze situația. Sperăm să nu-l încurce situația de drept și de fapt – cea de-a doua sesiune a bacalaureatului. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Școală fără copii și copii fără școală.  

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:18:37 Ora standard a Europei de Est