Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Aspecte culturale valorificate prin digitalizare

În cadrul proiectului Erasmus+SHINE

Aspecte culturale valorificate prin digitalizare

În perioada decembrie 2024 - ianuarie 2025, la Școala Gimnazială ,,Avram Iancu" din Oradea s-a desfășurat competiția de logouri, organizată în cadrul proiectului Erasmus+ „Sharing Heritage Inclusion Narratives Empathy", implementat în perioada 10.11.2024 - 09.11.2026 și finanțat de Comisia Europeană.

Proiectul Erasmus+ care se adresează elevilor și profesorilor din cele patru țări partenere: Italia, Turcia, România și Grecia își propune să promoveze patrimoniul cultural lingvistic specific țărilor implicate, valorificând poveștile anonime specifice fiecărui popor, sporind astfel dimensiunile europene și internaționale ale educației, utilizând diferite instrumente digitale pentru a le pune în valoare. 
Astfel, elevii au fost implicați într-un workshop care a vizat descoperirea simbolurilor din patrimoniul cultural al fiecărei țări cuprinse în proiect, identificarea elementelor literare și culturale și realizarea unor logo-uri cât mai reprezentative pentru tematica proiectului.
În deschiderea workshop-ului, elevii au urmărit o prezentare realizată de către prof. Bungău Angela despre proiectul Erasmus+ și țările implicate în proiect, familiarizându-se în acest mod cu tema și obiectivele proiectului. De asemenea, domnul director, prof. Serac Călin, i-a îndrumat, explicându-le caracteristicile unor aplicații digitale pentru a crea logouri cât mai animate, mai reușite si reprezentative. Mai apoi, elevii au fost împărțiți în grupe de lucru, fiecare echipă având la dispoziție o tabletă pentru a crea logo-ul. Echipele au avut ocazia de a prezenta colegilor logo-ul realizat, motivând alegerea elementelor folosite. Pentru selectarea celui mai bun logo, elevii au votat dintre opțiunile existente prin intermediul unui chestionar Google Forms. 
Fiecare țară va desemna un logo care va participa la competiția finală pentru definitivarea siglei ce sintetizează esența întregului proiect. 
Activitatea s-a încheiat cu aprecieri la adresa elevilor implicați în workshop, aceștia lăsându-și creativitatea să rodească, fiind răsplătiți prin diplome și felicitările colegilor și   profesorilor.
Responsabil diseminare și popularizare,
Prof. Șpan Claudia

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:04 Ora standard a Europei de Est