Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Distopia lui George Orwell. Manifest pentru citit

DemocraZICI?

Distopia lui George Orwell. Manifest pentru citit

DemocraZICI, un cuvânt-valiză sugestiv, este sloganul evenimentului care celebrează anual, pe data de 5 februarie, cititul ca formă de manifestare a unui drept uman fundamental. La Școala Gimnazială Nr. 11, evenimentul a fost integrat în cadrul Proiectului județean Lectură și STEAM, Cercul de lectură Călător în galaxia lecturii.

       Activitatea a cuprins elevii din clasa a VII-a D, prof. Sotea Adina, prof. Șaitoș Alina, prof. Checicheiș Sanda, prof. Onița Claudia, director adjunct prof. Galutz Carmen, psiholog Tarr Tunde, clasele a II-a C (prof. Țelea Anca), a III -a A (prof. Maghiar Sorina), a III-a D (prof. Brezovszky Ramona) și a IV-a A (prof. Sas Alexandra). Doamna bibliotecar, Lup Mariana, a prezentat calendarul cultural și contextul acestui eveniment la nivel național. 
      Tema democrației a fost abordată în romanul „Ferma animalelor", de George Orwell, unde visul nobil al unei societăți democratice, utopice prin statul ideal, se convertește într-o distopie definitorie pentru societatea contemporană. Instrumentele destrămării acestui „rai al animalelor" propovăduit de un corb sunt lipsa de educație, ignoranța și absența gândirii critice. 
      Elevii din clasa a VII-a D, coordonați de prof. Sotea Adina, au realizat prezentarea grafică și tematică a ideilor promovate în roman și au dramatizat scena finală a romanului, masa jocului de cărți, un apogeu al distopiei. Democrația este fragilă, amenințată constant de un dușman invizibil, însă cât se poate de real: incultura. Activitatea noastră a avut un caracter democratic, spectatori cu priviri curioase și cu întrebări pertinente, elevii din clasele primare menționate, însoțiți de o carte care a prins viață în prezentările lor. 
      Putem afirma cu certitudine că între generații a existat un schimb cultural, emoțional și relațional, deoarece modul în care elevii din clasele primare au citit fragmente din cărțile preferate ne-a impresionat prin dezinvoltură, prin sinceritate și prin capacitatea de a înțelege sensul profund al lecturii. 
prof. Galutz Carmen
prof.: Sotea Adina
prof. Șaitoș Alina

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:18:47 Ora standard a Europei de Est