Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un pas înainte pentru studenții Universității din Oradea

StepIng. Stagii de practică pentru viitori ingineri

Un pas înainte pentru studenții Universității din Oradea

Universitatea din Oradea, în parteneriat cu Transilvania IT Cluster, anunță lansarea proiectului „Dezvoltarea de stagii de practică adaptate pieței muncii destinate studenților din domeniile de studii inginerești ale Universității din Oradea".

Pentru că studenții își doresc mai multe activități practice în pregătirea lor, acest proiect susține stagiile de practică în activitatea productivă a firmelor. În proiect vor fi implicați minimum 15 angajatori din Bihor.
Totodată, proiectul își propune să ofere studenților o experiență educațională modernă și relevantă, prin organizarea a 14 workshop-uri axate pe antreprenoriat, economie circulară, competențe digitale și verzi, inovație și design thinking, desfășurate inclusiv în campusul Gaudeamus de la Stâna de Vale. De asemenea, facilitează integrarea pe piața muncii prin stagii de practică pentru 260 de studenți, fiecare beneficiind de 90 de ore de activitate de practică în firme, activități care vor fi susținute financiar prin proiect cu o bursă de 500 de lei.  
În plus, proiectul va analiza cerințele angajatorilor pentru a adapta curricula universitară la realitățile economice actuale și va asigura un management eficient, monitorizând constant activitățile și impactul acestora. 
„Acest proiect reprezintă un pas esențial în direcția modernizării educației inginerești și a corelării acesteia cu cerințele actuale ale pieței muncii. Ne dorim ca studenții Universității din Oradea să fie cât mai bine pregătiți pentru viitor, iar colaborarea cu mediul economic este cheia succesului", a declarat Delia Pop, manager proiect.
„Prin acest proiect, ne dorim să creăm o punte reală între mediul academic și industrie. Studenții vor avea acces la competențe actuale, cerute pe piața muncii, și vor putea experimenta direct provocările și oportunitățile din domeniile inginerești. Investim în viitorul lor, oferindu-le instrumentele necesare pentru a deveni inovatori și profesioniști de succes", a declarat Andrea Pop, manager Transilvania IT Cluster Oradea. 
Beneficiarii proiectului
Proiectul se adresează studenților din domeniile inginerești ai Universității din Oradea, în special celor de la:
Facultatea de Inginerie Managerială și Tehnologică
Facultatea de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației
Facultatea de Protecția Mediului
Impact și rezultate așteptate:
*208 studenți vor participa la activități educaționale pentru dezvoltarea competențelor transversale.
*260 de studenți vor finaliza cu succes stagiile de practică.
*Minimum 15 angajatori vor încheia parteneriate pentru sprijinirea studenților.
*Un studiu de specialitate va analiza competențele necesare pe piața muncii și va contribui la îmbunătățirea curriculelor academice.
Proiectul este finanțat prin Apelul PEO/71/PEO_P7/OP4/ESO4.5/PEO_A49 și are o valoare totală de 4.805.434,71 RON, din care contribuția UE este de 4.741.377,33 RON.
Perioada de implementare: 1.01.2025 - 31.12.2026
Comunicarea proiectului: 
Site 
Facebook
Instagram
Laura Lămurean
PR & communication manager

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:33 Ora standard a Europei de Est