Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Se lucrează la Pasajul suprateran

Trafic deviat pe DN1 în Oșorhei

Se lucrează la Pasajul suprateran

Începând de luni, 24 februarie 2025, ora 14.00, circulația pe o porțiune din DN1, la intrarea în Oșorhei dinspre Cluj-Napoca, va fi închisă și deviată temporar pe Centura Oșorhei. Acest lucru este cauzat de începerea lucrărilor la pasajul suprateran de la ieșirea din Oșorhei, la intersecția dintre Centura Oșorhei, drumul spre Fughiu și DN1. Traficul va fi deviat până în 12 octombrie 2025 pe rute ocolitoare, stabilite în funcție de direcția de deplasare și categoria autovehiculelor.

Pentru fluidizarea traficului, a fost creată o bretea cu sens dublu, între Centura Oșorhei și DN1, pentru a se evita intrarea în sensul giratoriu.
Pentru cei care vin din direcția Cluj-Napoca - Oradea, traficul va fi deviat pe Centura Oșorhei, urmând traseul DN1 - bretea nou construită - Centura Oșorhei - Centura Oradea.
Deoarece în perioada de executare a lucrărilor vor fi închise intrarea/ieșirea în/din sensul giratoriu existent din Oșorhei, accesul locatarilor va fi asigurat pe străzile adiacente. 
Accesul riveranilor din Fughiu și cartierul Podgoria din Oradea se va putea face prin Strada 440 care intersectează DN1.
Vă reamintim că miercuri, 8 ianuarie, a fost dat ordinul de începere a lucrărilor pentru pasajul suprateran de la ieșirea din Oșorhei. De atunci și până în prezent a fost amenajată noua bretea de deviere a traficului.
Lucrările sunt executate de asocierea de firme Freyrom (Lider), Integrated Road Solutions S.R.L., Inginerie Drumuri și Poduri S.R.L. și Procons Group. 
Noul pasaj va avea o lungime totală de 402 metri (pasajul propriu-zis + rampe) și o lățime de 10 metri, cu două benzi de circulație. Potrivit contractului, asocierea de firme are la dispoziție 10 luni pentru execuție.
Valoarea contractului pentru realizarea acestui proiect este de 28.236.923,35 lei, fără TVA. Finanțarea proiectului este asigurată cu fonduri europene, prin Programul Regional Nord-Vest 2021 - 2027. 
Alte şapte pasaje rutiere
Consiliul Județean Bihor urmează să realizeze alte şapte pasaje rutiere supraterane și subterane. În licitație pentru găsirea unui constructor este pasajul subteran situat la intersecția străzilor Oneștilor și Tudor Vladimirescu, în Oradea. Licitația este în desfășurare.
De asemenea, în licitație sunt alte 4 pasaje rutiere (unul subteran și trei supraterane). Acestea vor fi construite pe cele mai aglomerate artere din Oradea, la ieșirile din oraș spre Arad, Cluj și Satu Mare.
Alte două pasaje rutiere vor fi construite în cadrul proiectului trenurilor metropolitane, astfel încât drumurile actuale să nu se intersecteze cu traficul feroviar. Un pasaj va fi construit pe Centura Oradea, peste calea ferată care leagă Oradea de Sânmartin - Băile Felix. Cel de-al doilea pasaj va fi pe sub Podul CFR și Centura Oradea, care va devia traficul de pe strada Cazaban pe direcția spre Sântandrei (strada Bujac).      
Şase pasaje pietonale
Două pasaje subterane pentru pietoni se află în licitație. Unul va lega zonele comerciale  ERA Shopping City și Oradea Shopping Center, pe sub Calea Aradului. Cel de-al doilea va subtraversa Calea Aradului în zona magazinului Dedeman.
În cazul altor patru pasaje pietonale subterane se pregătește documentația pentru lansarea licitației. Cele patru pasaje vor fi construite pe sub Centura Oradea, la intersecție cu DN76 (1), la ieșirea din cartierul Nufărul spre Sânmartin (lungime: 42 metri), (2) cu strada Apateului (lungime: 58 metri), (3) cu strada Czaran Gyula, în zona din spatele magazinului Hornbach (lungime: 59 metri) și (4) în zona Arenei Sportive (lungime: 90 metri). Fiecare pasaj va avea o lățime de patru metri, cu scări, lifturi și rampe de acces.

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:21:33 Ora standard a Europei de Est