Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Program de burse pentru studenții de la Științe Economice, Drept și Administrație Publică

Proiectul SPELSE

Program de burse pentru studenții de la Științe Economice, Drept și Administrație Publică

Universitatea din Oradea, prin Facultatea de Științe Economice și Facultatea de Drept, în parteneriat cu Asociația pentru Promovarea Afacerilor în România (APPAR), lansează proiectul SPELSE - Parteneriate sustenabile pentru angajabilitatea îmbunătățită a studenților la Științe Economice, Drept și Administrație Publică.

Proiectul SPELSE se derulează în perioada ianuarie 2025 - decembrie 2026 și își propune să implice 251 de studenți în programe de învățare la locul de muncă, prin stagii de practică derulate  în cadrul parteneriatelor nou înființate sau îmbunătățite pe care Universitatea din Oradea le are sau le va dezvolta cu potențialii angajatori.
Concret,  proiectul își propune să faciliteze inserția pe piața muncii a unui număr de 251 de studenți, prin dezvoltarea competențelor lor antreprenoriale, a abilităților socio-emoționale și prin realizarea unei analize, în vederea anticipării nevoilor orizontale de dezvoltare a ofertei educaționale.
Prin participarea în proiectul SPELSE, studenții vor beneficia de: burse în cuantum de 500 de lei/student, stagii de practică în domenii relevante și specifice pentru programul de studii urmat, asigurând o tranziție mai ușoară de la educație la carieră, workshop-uri specializate, axate pe comunicare asertivă, motivație și productivitate personală, gestionarea stresului și a conflictelor, cursuri de formare antreprenorială, menite să le dezvolte competențele pentru un viitor în lumea afacerilor, concursuri de planuri de afaceri, cu premii atractive și oportunități de mentorat, adaptarea ofertei educaționale la tendințele pieței muncii, incluzând inteligența artificială, digitalizare și competențe verzi.
„Proiectul are un impact major asupra comunității, pregătind viitorii profesioniști pentru provocările economiei digitale și sustenabile. De asemenea, consolidarea colaborării între mediul academic și mediul de afaceri asigură o mai bună corelare între cerințele pieței muncii și competențele absolvenților", consideră prof. univ. dr. habil. Diana Sabău-Popa, managerul proiectului SPELSE.
SPELSE va sprijini încheierea, dezvoltarea și consolidarea a cel puțin 48 de parteneriate între Universitatea din Oradea și angajatori din diverse domenii, creând astfel un cadru propice pentru inserția socio-profesională de succes a absolvenților în științe economice, drept și administrație publică.
„Prin acest proiect, ne propunem să oferim studenților instrumentele necesare pentru a-și construi o carieră de succes. Stagiile de practică de specialitate, dezvoltarea competențelor antreprenoriale și a abilităților transversale, precum și colaborările strategice cu angajatorii sunt piloni esențiali pentru dezvoltarea profesională și personală a viitorilor absolvenți", a mai declarat decanul Facultății de Științe Economice din cadrul Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Diana Sabău-Popa.
Valoarea totală a proiectului SPELSE este 4.926.804,98 RON, din care cofinanțare din partea Uniunii Europene: 4.187.784,23 lei și cofinanțare buget național: 688.995,8 lei.
Conferința de deschidere a proiectului va avea loc pe 6 martie 2025, ora 12.00, în Aula Magna a Universității din Oradea. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:21 Ora standard a Europei de Est