Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Educația pentru sănătate nu este și nu trebuie să fie un moft”

,,Formarea obiceiurilor sănătoase – Alimentația sănătoasă și activitatea fizică în rândul preșcolarilor și elevilor din clasele 0-IV”

,,Educația pentru sănătate nu este și nu trebuie să fie un moft”

Joi, 27 februarie 2025, la Sala de conferințe a Muzeul Tării Crișurilor a avut loc Conferința județeană ,,Formarea obiceiurilor sănătoase - Alimentația sănătoasă și activitatea fizică în rândul preșcolarilor și elevilor din clasele 0-IV", organizată de Inspectoratul Școlar Județean Bihor, în parteneriat cu Casa Corpului Didactic a județului Bihor și Direcția de Sănătate Publică Bihor.

La eveniment au participat conducătorii celor trei instituții partenere: inspectorul școlar general al I.S.J. Bihor, domnul prof. dr. Alin Serafim Ștefănuț, doamna conf. univ. dr. Daniela Rahotă, directorul executiv al Direcției de Sănătate Publică Bihor, directorul Casei Corpului Didactic Bihor, domnul prof. Bugle Cristian, alți reprezentanți ai instituțiilor partenere, precum și reprezentanți ai unor unități de învățământ care au derulat activități în cadrul Programului național de educație pentru sănătate, care au reliefat comportamente pozitive, modele de bune practici din activitatea lor cu copiii la Grădinița Nr. 56 din Oradea (prof. Adela Horga), C.S.E.I. ,,Bonitas" (prof. Șandor-Gavriș Ramona și Deneș Melinda Andrea)... din cele 103 unități de învățământ din județul Bihor, care s-au înscris la acest program în anul școlar 2023-2024, iar reprezentanți ai D.S.P. Bihor (dr. Nicolae Călin Sonea - medic-șef, dr. Diana Florena Racz - medic primar, asis. med. Samuel Negruț și psiholog Cristina Mărcuț) au abordat tema și din perspectiva implicațiilor medicale și a consecințelor educaționale asupra copiilor în era digitală.
Invitatul special al manifestării a fost doamna profesor univ. dr. psiholog Elena Bonchiș care a privit lucrurile cu detașare, înțelegere și multă răbdare, subliniind dimensiunea morală a stării de bine, cu referire la generația Z și Alfa. 
,,Educația pentru sănătate trebuie să fie, să țină... de domeniul vieții"
,,Este nevoie de promovarea unui stil de viață sănătos..., nu neapărat la nivelul discursului sau al modificării programelor școlare. Știți că în cadrul discuțiilor care au loc pe marginea programului-cadru, toată lumea vrea mai multe ore sau discipline... Nu cred că soluția este aceasta de introducere a disciplinelor noi în programul-cadru, ci... soluția este prin aceste parteneriate care au loc între diferite instituții din județul Bihor, prin care putem face activități de succes, cu impact pentru copii și pentru elevii noștri. Educația pentru sănătate nu este și nu trebuie să fie un moft. Educația pentru sănătate trebuie să fie, să țină, să zicem așa, de domeniul vieții, ceea ce nu se întâmplă tot timpul", a subliniat inspectorul școlar general.
,,Să nu ne așteptăm că de mâine-poimâine, vom avea o națiune sănătoasă"
,,Suntem aici, cu toții, pentru a împărtăși din cunoștințele noastre, spunea, printre altele, doamna conf. univ. dr. Daniela Rahotă. Există o declarație a Organizației Mondiale UNICEF în care se atrage atenția României pentru politicile care trebuie făcute pentru îmbunătățirea stării de sănătate". Directorul executiv al Direcției de Sănătate Publică Bihor se arată plăcut surprins aflând că 103 unități de învățământ din județul Bihor s-au înscris în acest proiect național de sănătate publică, în anul școlar 2023-2024, ,,dar să nu ne așteptăm că de mâine-poimâine, vom avea o națiune sănătoasă, pentru că efectele acestor eforturi pe care dumneavoastră le-ați făcut se vor vedea, nu mâine-poimâine, ci peste 20 de ani. Să avem răbdare și să muncim în continuare pentru copiii noștri", a conchis directorul executiv al Direcției de Sănătate Publică Bihor, doamna conf. univ. dr. Daniela Rahotă.
,,Psihologii atrag atenția asupra faptului că s-a pierdut controlul asupra copiilor"  
,,Este pentru prima dată în istorie când valorile umane nu se transmit pe verticală, ci se transmit, preponderant, pe orizontală, a ținut să ne atragă atenția îndrăgitul psiholog, doamna profesor univ. dr. Elena Bonchiș.
Copiii acordă mai mult credit a ceea ce spune colegul, colega, iubitul, iubita, să spunem, decât ceea ce spun părinții sau cadrele didactice sau alți adulți. Și de aici, prăpastie mare între generația care educă și generația care ar trebui să fie educată. La ora actuală, raporturile se pare că sunt invers. Pentru că noi, adulții, de foarte multe ori, am căzut în această capcană, și le dăm foarte mult, enorm de mult copiilor. De aceea, psihologii atrag atenția asupra faptului că s-a pierdut controlul asupra copiilor; în sensul că părinții au un cuvânt de spus, dar în procent foarte mic.
Centrarea pe anturaj 
Noi, adulții, facem o greșeală foarte mare când spunem: lăsați-i că trebuie să socializeze! Dar noi nu știm ce se întâmplă în acele activități de socializare, decât ceea ce ei vor să ne arate. Ei ne povestesc ceea ce vor ei să auzim, ceea ce ne-ar plăcea nouă să auzim. În realitate, acolo se întâmplă lucruri deosebite, care, din când în când ies la suprafață.
Generația ,,Aici și acum"... ,,vânătoare de plăceri"
Pe mine nu mă tot amâna, las că mâine-poimâine sau săptămâna viitoare îți voi da. Nu. Acum. Acum să-mi dai. Generația ,,Vânătoare de plăceri", deci nu fac altceva decât ceea ce îmi place. Iar eu, adultul, vin și fac marea greșeală și întăresc acest lucru. Dacă faci un mic gest, eu vin cu întărirea și nu neapărat verbal, vin cu o întărire substanțială. Dacă tu ai făcut asta, mâine eu îți dau nu știu ce...
Recompensele nu fac altceva decât să suprasolicite zona din creier care este responsabilă de producția de dopamină (hormonul plăcerii, al fericirii). Și în momentul în care satisfaci o plăcere, se naște o altă plăcere. Și atunci nemulțumirile merg lanț, vor tot mai mult și tot mai des"...
Starea de bine a omului sau starea de sănătate
Vorbind despre starea de bine, de sănătate a omului, distinsul psiholog Elena Bonchiș a subliniat ceea ce se poate substitui cu acronimul R.A.R. (adică: răbdare-ascultare-recunoștință).  
Din punct de vedere psihologic, starea de bine a omului, inclusiv de sănătate, este multidimensională. Vorbim de o sănătate fizică aici, dar vorbim despre sănătate intelectuală. Ce-i ofer eu zilnic creierului meu pentru a-l menține sănătos? Este vorba despre o sănătate emoțională. Ce ofer sferei emoționale pentru a mă considera sănătos? Este vorba despre sănătate socială. Ce relații, ce tip de relații am cu ceilalți și dacă sunt sănătos din acest punct de vedere. Este vorba despre sănătatea vocațională. Sunt mulțumit cu ceea ce fac? Mi-am pus talantul în slujba mea și a celorlați? Și este vorba despre SĂNĂTATEA MORALĂ, de dimensiunea morală a stării de bine... Dacă morală nu e nimic nu e"!
Iar în continuare, doamna profesor psiholog Elena Bonchiș s-a referit la cele trei dimensiuni de personalitate morală (R.A.R.): răbdare, ascultare și recunoștință, care generează aproape toate celelalte dimensiuni...
Pe Facebook OviDan, pagină de educație, veți putea afla mai multe lucruri interesante de la distinsul psiholog, doamna prof. univ. dr. Elena Bonchiș... 
Ovidiu Dan

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:21:45 Ora standard a Europei de Est