Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Podul Decebal va fi reabilitat integral

Primăria Oradea a aprobat reabilitarea integrală a Podului Decebal,

Podul Decebal va fi reabilitat integral

Primăria Oradea a aprobat reabilitarea integrală a Podului Decebal, având în vedere starea avansată de degradare a acestuia, precum și a pasajului de pe strada Principatelor Unite.

În cadrul ședinței de astăzi a Consiliului Local, consilierii au aprobat indicatorii tehnico-economici rezultați în urma studiului de fezabilitate, urmând ca proiectul să intre în faza de proiectare și execuție.
Podul este situat pe Bulevardul Decebal, o arteră de categoria tehnică II, cu patru benzi de circulație, două trotuare de 2,35 m și o lățime a carosabilului de 12,80 m. Construit în 1983, podul are o vechime de 41 de ani, iar materialele utilizate la realizarea infrastructurii și suprastructurii (beton) au o durată normală de exploatare de 32-48 de ani. Întrucât până în prezent nu a beneficiat de lucrări de reabilitare capitală, este necesară reabilitarea, consolidarea și înlocuirea unor elemente structurale pentru a asigura circulația în condiții de siguranță.
Caracteristici tehnice ale podului
Podul are două componente:
*Un pasaj denivelat peste strada Principatelor Unite, cu o deschidere de 11,60 m
*Un pod peste râul Crișul Repede, cu trei deschideri de 26,30 m și o lungime totală de 93,50 m
Lățimea totală a tablierului pasajului este de 27,85 m, iar a tablierului podului de 21,90 m.
Lucrări propuse pentru reabilitare
Expertiza tehnică a evidențiat fisuri longitudinale pe bulbul inferior al unor grinzi, afectând rezistența structurii. În consecință, suprastructura podului va fi refăcută, înlocuindu-se grinzile prefabricate din beton cu grinzi metalice profilate, ceea ce va reduce greutatea proprie a structurii și va compensa încărcările suplimentare generate de trafic.
Pentru a aduce podul la standardele actuale de exploatare și siguranță, vor fi executate următoarele lucrări:
*Demolarea suprastructurii existente
 *Consolidarea fundațiilor și elevațiilor la culee și pile
*Refacerea plăcilor de racordare și realizarea unui dren sub nivelul banchetelor
*Montarea unor aparate de reazem noi din neopren armat
*Realizarea unor dispozitive antiseismice
*Construirea unei noi suprastructuri din oțel-beton
*Montarea parapetelor direcționale și sporirea gabaritului în pasaj
*Aplicarea hidroizolației și realizarea rosturilor impermeabile
*Așternerea mixturilor asfaltice și refacerea marcajelor rutiere
Durata lucrărilor și impactul asupra traficului
Lucrările vor avea o durată estimată de șase luni, perioadă în care circulația pe pod va fi închisă temporar. Valoarea totală a investiției este de 50.169.437,05 lei, inclusiv TVA.
Această reabilitare face parte din strategia municipalității de modernizare a infrastructurii rutiere și de creștere a siguranței circulației în Oradea.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:55 Ora standard a Europei de Est