Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conf. univ. dr. Amalia Sturza, de la Universitatea din Oradea, pentru a treia oară, invitată a Universității Malang - Indonezia

Universități fără frontiere

Conf. univ. dr. Amalia Sturza, de la Universitatea din Oradea, pentru a treia oară, invitată a Universității Malang - Indonezia

Unul din scopurile declarate ale programului Erasmus este acela de a deschide, la nivel european și mondial, frontierele cunoașterii. Printr-un astfel de program, Erasmus +, conf. univ. dr. Amalia Sturza a ajuns să susțină, pentru prima oară, în 2022, cursuri tocmai în Indonezia.

Cea de a șasea ediție a International Summer Course 2025, organizată de Facultatea de Științe Social a Universității Negeri din Malang, Indonezia, va avea loc în luna octombrie, dar, pentru a se asigura că le va fi alături și în acest an, gazdele au pus-o deja pe conf. univ. dr. Amalia Sturza pe lista oficială a conferențiarilor. De altfel, datorită ei, Universitatea din Oradea a ajuns, se poate spune, la capătul lumii, figurând pe afișul evenimentului, alături de conf. univ. dr. ing. Liliana Indire, de la Facultatea de Inginerie Energetică și Management Industrial, și alți organizatori precum: Negeri Malang University, Kuala Lumpur University, Universiti Teknologi Malaysia, din Malaezia, și University of the Immaculate Conception din Filipine.
„O experiență turistică minunată și sustenabilă" este, de această dată, tema International Summer Course 2025. „Studenții vor învăța despre frumusețea turismului, turismul socio-economic și comunitățile locale, turismul panoramic, turismul sustenabil, tratarea deșeurilor,  prin echilibrarea emisiilor de carbon și protecția mediului, conservarea turistică, gastronomia și turismul experiențial. Participanții vor avea ocazia de a face observații directe și de a intervieva manageri de turism din zona Malang. Lectorii din cadrul acestui program sunt experți în turism din diferite universități și practicieni din domeniu. Evenimentul își propune, totodată, să fie un forum pentru discuții științifice colaborative și constructive, care vor aborda experiențele turistice sustenabile și minunate", promit organizatorii. 
„An de an, la cursurile de vară ale Universității din Malang participă: studenți, masteranzi și doctoranzi din întreaga lume. Numitorul lor comun fiind interesul pentru planificarea și  dezvoltarea turismul sustenabil, dedicat comunităților locale", explică conf. univ. dr. Amalia Sturza. Universitarul orădean spune că pentru, instituția academică, pentru ea personal și pentru facultatea pe care o reprezintă, Facultatea de Construcții, Cadastru și Arhitectură, „este o onoare" să se numere printre organizatori. „Îi încurajez și pe studenții noștri să se înscrie la acest curs, este o oportunitate rară de a fi parte dintr-un proiect care să implice atât de multe universități, cu un program divers și foarte actual, din punct de vedere al sustenabilității", spune conf. univ. dr. Amalia Sturza, adăugând că o parte din cursuri vor fi accesibile și online. „La rândul lor, partenerii noștri au vizitat și ei universitatea noastră, implicându-se, ori de câte ori au ocazia, în activitățile și proiectele lor", a mai precizat conferențiarul de la FCCA, care susține, frecvent, și cursuri online pentru studenții universității din țara sud-est asiatică. (E.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:50 Ora standard a Europei de Est