Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Evenimentul de astăzi își propune să analizeze tendințele actuale din educație”

Vineri, în Aula Magna a Universității din Oradea, am participat la un eveniment dedicat ,,promovării cunoașterii și excelenței în domeniul pedagogiei”

,,Evenimentul de astăzi își propune să analizeze tendințele actuale din educație”

Vineri, 7 martie 2025, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic (D.P.P.D.) a organizat în Aula Magna a Universității din Oradea un „moment excepțional, dedicat promovării cunoașterii și excelenței în domeniul pedagogiei", vorba doamnei profesor univ. dr. habil. Florica Orțan, directorul D.P.P.D.

În prezidiu, alături de doamna director, s-au aflat doamna prorector, prof. univ. dr. habil. Livia Bandici, din partea conducerii Universității și doamna prof. univ. dr. habil. Karla Barth, decanul Facultății de Științe Socio-Umane, precum și cei doi invitați speciali, prof. univ. dr. habil. Ion Albulescu și prof. univ. dr. habil. Horațiu Catalano, de la Universitatea ,,Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca, protagoniștii prezentărilor din cadrul colecției ,,Sinteze de pedagogie" (colecție care cuprinde, din 5 aprilie 2019 până astăzi, 14 volume, cu 90 de autori).
,,Vom explora impactul curriculumului modern asupra procesului educațional"
,,Ne aflăm într-un context educațional marcat de provocări complexe, în care cadrele didactice, cercetătorii în științele educației și decidenții din domeniu sunt chemați să regândească strategiile de predare-învățare pentru a răspunde nevoilor unei societăți aflate într-o continuă schimbare, a spus doamna director, prof. univ. dr. habil. Florica Orțan, în deschiderea manifestării.
Evenimentul de astăzi își propune să analizeze tendințele actuale din educație, punând accent pe trei dimensiuni esențiale: educația timpurie, învățământul primar și secundar, precum și formarea inițială și continuă a cadrelor didactice. În cadrul întâlnirii de azi, vom explora impactul curriculumului modern asupra procesului educațional, calitățile prin care profesorii pot valorifica alternative pedagogice inovatoare și importanța dezvoltării competențelor digitale pentru eficientizarea actului didactic. Un element central al acestei dezbateri vizează rolul pedagogiei în dezvoltarea unui sistem educațional adaptabil, capabil să îmbine tradiția cu inovația, să personalizeze procesul de învățare și să ofere elevilor și studenților resurse relevante pentru dezvoltarea lor personală și profesională... Sperăm ca această sesiune să fie un spațiu de reflecție, schimb de idei și inițiere de noi colaborări menite să sprijine inovația educațională", a conchis directorul D.P.P.D.
,,Suntem onorați să găzduim astăzi un eveniment de înaltă ținută academică și culturală"
,,Suntem onorați să găzduim astăzi un eveniment de înaltă ținută academică și culturală, respectiv, lansarea unui nou volum din colecția ,,Sinteze de pedagogie", lucrare publicată sub egida Editurii Didactica Publishing House, având ca și autori doi profesori de seamă de la o mare universitate din țara noastră, Universitatea ,,Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca. Cei doi autori sunt cadre didactice cu o vastă experiență academică și managerială, a spus doamna prorector, prof. univ. dr. habil. Livia Bandici, în alocuțiunea sa și în prezentarea celor doi titrați invitați speciali.
Această lucrare, respectiv această lansare de carte, se încadrează în seria evenimentelor promovate de Universitatea din Oradea în domeniul progresului educației"... Doamna prorector a mulțumit distinșilor invitați pentru alegerea făcută și pentru frumoasa colaborare pe care o au cu Universitatea din Oradea. ,,Vă așteptăm cu drag, domnilor profesori, și pentru alte colaborări cu Universitatea din Oradea"...
Doamna decan Karla Barth a subliniat calitatea umană a celor doi invitați și le-a mulțumit pentru prezență
În cuvântul rostit de doamna prof. univ. dr. habil. Karla Barth, decanul Facultății de Științe Socio-Umane, domnia sa a subliniat ,,calitatea umană pe care cei doi distinși profesori au demonstrate-o de-a lungul timpului, demonstrează, de fapt, ce persoane bune, frumoase sunt dumnealor și le mulțumesc că sunt astăzi alături de noi"...
,,Ține de identitatea noastră profesională să participăm la astfel de activități, să avem programe de formare continuă"
Din start, domnul profesor Ion Albulescu consideră întrunirea de la Oradea drept ,,o popularizare a științei"...
,,Noi, venind de la departamente de educație, înțelegem că misiunea noastră nu este doar aceea de a-i forma, formarea inițială a dascălilor..., misiunea noastră este de a fi aproape de ei și în parcursul numit dezvoltare profesională, continuu".
Iar în acest context, vorbitorul a făcut o apreciere și la adresa D.P.P.D. orădean care oferă dascălilor ,,acces la succes"!
,,Ține de identitatea noastră profesională să participăm la astfel de activități, să avem programe de formare continuă, să ne ostenim în a elabora astfel de suporturi...
Și, din aproape în aproape, domnul prof. univ. dr. habil. Ion Albulescu a ajuns și la colecția ,,Sinteze de pedagogie" care s-a născut pentru ,,a veni în întâmpinarea unor nevoi ale dascălilor legate de imediatul existenței lor profesionale, și anume de examenele acestea de ocupare a posturilor, de definitivare în învățământ, de grad didactic II. Și-atunci am pornit la elaborarea unor volume de sinteze care să acopere programa fiecăruia dintre aceste examene, tematica lor, începând cu învățământul preșcolar, continuând cu învățământul primar, și ajungând la profesorii din gimnazii și licee.
,,Colecția aceasta are o poveste"
Iar povestea ei aveam să o ascultăm de la domnul profesor univ. dr. habil. Horațiu Catalano.
,,Povestea a început în 5 aprilie 2019, cu primul volum: Sinteze de pedagogie a învățământului primar... Colecția are în acest moment un număr de 14 cărți, 14 volume... Avem cumva un interes mai pregnant spre zona de educație timpurie; în afară de colecția aceasta, noi mai avem publicații, coordonări de volume și o grămadă de studii în zona educației timpurii... Am și o grămadă de argumente prin care vă pot convinge că e foarte importantă educația timpurie și învățământul primar; este construcția unei piramide, care are vârful îndreptat spre învățământul gimnazial, învățământul liceal și învățământul universitar. Sistemul nostru educațional, ca multe sisteme din lumea largă, e un sistem organizat pe baza unei inginerii sociale care de foarte multe ori, din păcate, nu are baza piramidei jos, este invers... Atât de multă presiune socială, presiune academică, se pune pe acești copii, că la un moment dat abandonează de foarte timpuriu gândul de a mai merge la școală", afirmă domnul profesor Horațiu Catalano...
Multe lucruri am mai aflat de la distinșii profesori universitari clujeni, care, la final, au răspuns și întrebărilor venite din sală, fie de la domnul profesor Adrian Hatos... sau de la generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, domnul prof. dr. Alin Serafim Ștefănuț.
Merită să intrați și pe Facebook OviDan, pagină de educație, să aflați mult mai multe lucruri decât am putut noi să vă oferim în sinteză...
Ovidiu Dan

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:18 Ora standard a Europei de Est