Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Acest proiect este un pas important pentru îmbunătățirea viitorului vostru profesional”

Lansarea proiectului SPELSE

„Acest proiect este un pas important pentru îmbunătățirea viitorului vostru profesional”

,,Sute" de studenți și cadre didactice, de la Facultatea de Științe Economice și Facultatea de Drept a Universității din Oradea, s-au adunat, joi, 6 martie 2025, în Aula Magna, pentru a lua parte la lansarea proiectului SPELSE. Desigur, studenții au fost atrași de bursele, în valoare de 500 de lei pe lună, oferite în cadrul proiectului care are ca obiectiv principal să le faciliteze inserția pe piața muncii.

Decanul Facultății de Științe Economice, prof. univ. dr. habil. Diana Sabău-Popa, consideră că proiectul SPELSE „este unul strategic pentru cele două facultăți implicate, esențial în contextul și dinamica pieței muncii de azi".
Prezentă la eveniment, prof. univ. dr. Sanda Filip, prorector al Universității din Oradea, a subliniat faptul că instituția academică orădeană este singura din țară care a câștigat și derulează, simultan, patru astfel de proiecte, cu finanțare europeană, care vizează creșterea ratei de angajabilitate în rândul studenților. „Acest proiect este un pas important pentru îmbunătățirea viitorului vostru profesional. El reflectă angajamentul universității noastre față de viitor", le-a spus prorectorul Universității din Oradea studenților prezenți în aulă.
La rândul său, Emilian Pavel, subprefectul județului Bihor, a „lăudat", la scenă deschisă, conducerea Universității din Oradea „pentru numeroasele proiecte duse la bun sfârșit" și a mărturisit că este „puțin invidios" pe studenții de azi, din cauza condițiilor de care se bucură. „Totuși, cea mai importantă investiție sunteți voi. De aceea mă bucur că acest proiect vă ajută pe voi, dragi studenți, să deveniți mai buni", a încheiat reprezentantul guvernamental.
Vorbind în numele Facultății de Drept, partener al proiectului SPELSE, conf. univ. dr. Cristian Miheș a afirmat că rostul acestui proiect este acela de „a face legătura reală între ceea ce înseamnă pregătirea teoretică și practică". Decanul a subliniat că 251 de studenți de la Științe Economice, Drept și Administrație Publică vor beneficia de burse pentru a-și dezvolta competențele profesionale și atreprenoriale, urmărindu-se facilitarea inserției socio-profesionale a viitorilor absolvenți.
După cum a arătat și prof. univ. dr. habil Diana Sabău-Popa, în prezentarea generală făcută proiectului SPELSE, cele două facultăți titulare ale proiectului vor încheia parteneriate cu 48 de posibili angajatori ai viitorilor absolvenți de la cele două facultăți. „Competențele antreprenoriale sunt astăzi esențiale. Avem mulți studenți care vin special la Facultatea de Științe Economice pentru a-și dezvolta cunoștințele antreprenoriale, iar noi trebuie să răspundem așteptărilor lor", a mărturisit prof. univ. dr. habil. Diana Sabău-Popa.
În numele Asociației pentru Promovarea Afacerilor în România, și ea partener al proiectului SPELSE, a vorbit directorul acestei organizații, Gönczi József, el însuși absolvent al Universității din Oradea. Directorul A.P.P.A.R. le-a spus studenților că aceia care reușesc în viață sunt, din punctul său de vedere, indivizii care „au un scop, sunt concentrați asupra acestuia și dau dovadă de respect pentru tot ceea ce fac". Gönczi József le-a promis studenților că, pe lângă bursele de 500 de lei, proiectul SPELSE le va da șansa de a face practică „pe bune, în companii unde veți fi priviți ca viitori angajați", de a face „shadowing" pe lângă manageri de top din România și oportunitatea de a învăța cum să își vândă ideile de afaceri „fix ca în «Arena leilor»".
Primele cursuri de antreprenoriat din cadrul proiectului SPELSE vor începe săptămâna viitoare și, judecând după ropotul de aplauze ce a izbucnit în sală la finalul conferinței de debut, e foarte probabil ca toate cele 251 de locuri să fie deja ocupate. (E.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:35:57 Ora standard a Europei de Est