Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Elevii de la „Eminescu” descoperă moda în VR

Universitatea din Oradea

Elevii de la „Eminescu” descoperă moda în VR

Departamentul de Textile, Pielărie și Management Industrial din cadrul Facultății de Inginerie Energetică și Management Industrial (FIEMI), împreună cu Facultatea de Arte, au organizat, în zilele de 24 și 25 martie 2025, o serie de ateliere creativ-educative pentru elevii Colegiului Național „Mihai Eminescu" din Oradea. Workshop-urile s-au desfășurate în cadrul activităților cuprinse în „Săptămâna verde".

În discuții cu cadrele didactice, elevii au aflat ce este economia circulară, care e impactul deșeurilor textile asupra mediului și cum pot ei reinventa moda, astfel încât aceasta să devină sustenabilă. „Activitățile practice i-au provocat pe musafirii noștri să creeze produse noi, refolosind deșeuri textile din blugi și să reinventeze obiecte vestimentare prin tehnici simple de imprimare. Astfel, elevii au descoperit cum inovația și sustenabilitatea pot merge mână în mână", spune conf. univ. dr. ing. Liliana Indrie.
Un moment special a fost prezentarea proiectului Erasmus+ Supporting Entrepreneurship in Eco Design-FASHION.ED, în cadrul căreia elevii au explorat un laborator textil virtual, folosind ochelari VR. „De asemenea, oaspeții noștri au experimentat diferite tipuri de teste și jocuri legate de moda sustenabilă și eco-design. Vizita elevilor de la Colegiul Național «Mihai Eminescu» este un exemplu de bună practică pe care dorim să-l multiplicăm, un model pentru ceea ce trebuie să fie colaborarea interdisciplinară și deschiderea către elevii din învățământul preuniversitar, o punte valoroasă între educație și inovație", a mai declarat prodecanul FIEMI.
Profitând de vizita tinerilor de la Colegiul Național „Mihai Eminescu", universitarii orădeni le-au prezentat elevilor și oferta educațională a celor două facultăți, deschizând orizonturi noi pentru viitorii studenți. (E.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:21 Ora standard a Europei de Est